En rent solcelledreven hurtiglader høres nyskapende ut i seg selv. Men det er ikke hurtigladeren i seg selv som er poenget med anlegget Fredrikstad-bedriften Solcellespesialisten har satt opp på Færder videregående skole.
– Det unike med forsøket er at det er et rent likestrømsanlegg. Vanligvis omformer dagens solcelleanlegg strømmen til vekselstrøm, sier Carl Christian Strømberg i Solcellespesialisten.
Hurtigladere – og hjemmeladere, for den saks skyld – sender likestrøm til bilen. Siden strømtilførselen er vekselstrøm, har de derfor en likeretter som omgjør kraften til likestrøm.
– Du hører det hvis du står ved en hurtiglader. Det er ganske mye summing. Det er kjølevifter. For likeretteren skaper mye varme, altså effekttap, forklarer Strømberg.
- I vekselstrøm (AC) endrer strømmen retning – plusspolen blir minus og omvendt. I Norge skjer dette 50 ganger i sekundet og i USA 60. Derfor står det «50/60 Hz» på de fleste elektriske apparater.
- I likestrøm (DC) er retningen konstant. Plusspolen på batteriet kobles til pluss i apparatet, og er alltid pluss mens minuspolen alltid er minus.
- I dag er det vekselstrøm som gjelder, både i høyspentledninger og i stikkontaktene hjemme. Men det måtte ikke bli sånn.
- Bakgrunnen er den såkalte «strømkrigen» på 1880-tallet. Thomas Alva Edison kjempet for likestrøm, Nikola Tesla slåss for vekselstrøm. Og Edison tapte.
Likestrøm og vekselstrøm
Likestrøm gir mindre effekttap
De aller fleste strømanlegg i dag bruker vekselstrøm (AC). Når Solcellespesialisten nå tester ut et rent likestrømsanlegg(DC), er det fordi likestrøm har sine klare fordeler. Spesielt i et solcelleanlegg, siden solcellene i utgangspunktet produserer likestrøm.
– Både hydrogenproduksjon og det meste i moderne næringsbygg kjører på likestrøm.
– Hver gang strømmen skal bytte fra AC til DC og omvendt, får du en del tap. I en elbillader, for eksempel, er tapet på rundt 10 prosent, forteller Strømberg.
Ved å kjøre likestrøm hele veien fra strømkilden (solcellene) til bilen, eliminerer forsøksanlegget til Solcellespesialisten nesten hele dette effekttapet.
![Solcellepaneler hos Solcellespesialisten](http://vekstifredrikstad.no/wp-content/uploads/sites/2/2019/09/solcellespesialisten-e1665400209261-1024x612.jpg)
Stort potensial
Carl Christian Strømberg konstaterer at solcelledrevne hurtigladestasjoner kan bli et marked, blant annet på rasteplasser hvor det ofte ikke fins vanlig strømnett.
Potensialet til forsøksprosjektet i Fredrikstad er imidlertid mye større.
Hver gang strømmen skal bytte fra AC til DC og omvendt, får du en del tap.
– Både hydrogenproduksjon og det meste i moderne næringsbygg kjører på likestrøm. Det samme gjør LED-lampene i tunneler, hvor hver eneste lampe i dag har en likeretter, sier han og fortsetter:
![](http://vekstifredrikstad.no/wp-content/uploads/sites/2/2022/10/Alle-paneler-med-logo-300x177.jpg)
– Dette forsøket går derfor egentlig på å lage et likestrømsanlegg, og teste ut mulighetene som ligger i det i alt fra industrielle bygg til tunneler. For ikke å snakke om eksportmarkedet. I Afrika er det for eksempel mange mikrogrid-anlegg som ikke er koblet til strømnettet i det hele tatt.
Solcellespesialisten-gründeren ser for seg å drive prøvedrift av anlegget på Færder videregående skole i et år. Etter dette vil markedslederen forhåpentligvis være klare til å tilby likestrømsanlegg til markedet.
– Vi ville kunne installere det for kunder allerede nå. Men da måtte de være forberedt på å bruke mye tid på å regulere anlegget, sier han.