Noen få skritt unna Bård Ekers designkontor i Fredrikstad jobbes det for fullt på en helt annen måte. Der produseres nok en EpiShuttle – smittevernbåren Eker vant designprisen DOGA-merket for i 2017, og som nå opplever salgseksplosjon på grunn av koronaepidemien.
Montørene og designeren jobber i samme selskap, Eker Design, selv om arbeidsoppgavene knapt kunne ha vært mer forskjellige.
Mens Fredrikstad-designerens spesialitet er kreative løsninger, er kreativitet det siste han ønsker seg i produksjonen. Der skal alt gjøres som på tegningene. Siden båren er et medisinsk produkt, kan ikke engang leverandørene skiftes ut uten en ny omfattende godkjenningsrunde.
– Avstanden kan bli for kort, medgir Bård Eker, og forklarer at han derfor må skille nøye mellom rollene.
– Når jeg går inn i produksjonslokalet, har jeg en helt annen rolle enn når jeg sitter på designkontoret.
Nærhet gir store fordeler
Selv om den prisbelønte designeren, som trolig den eneste i Norge, tilbyr forproduksjon i egne lokaler, er han først og fremst fleksibel.
Supersportsbilene han tegnet for Koenigsegg, ble lagd i Skåne. Barnevognene hans lages internasjonalt. Daycruiserne og redningsskøytene han tegner for Hydrolift, produseres i Fredrikstad bare noen kilometer unna kontorene til Eker Design.
– Produksjonsstedet må vurderes fra prosjekt til prosjekt, fastslår Eker.
Samtidig er han klar på at produksjonscellen i eget firma er en stor fordel.
– I utgangspunktet tilbyr vi forproduksjon for oppdragsgiverne. Nærheten gjør det mye enklere å gjøre endringer, og å identifisere alle svakhetene til produktet før det settes i en rigid masseproduksjon, forklarer han.
I tillegg gir inhouse-produksjonen en helt annen fleksibilitet for oppdragsgiverne.
– Utfordringen, spesielt når det er snakk om et helt nytt produkt, er at ingen vet sikkert hvor mye det vil selge. Og produksjonsbedriften må få et tall å forholde seg til. Du kan ikke si: «Vi får se, og tilpasse produksjonsvolumet deretter», begynner Eker.
– Vår celle gjør at vi kan tilby nettopp slik fleksibilitet. Og uten at oppdragsgiver selv må ansette noen, fortsetter han.
Produserer fortsatt EpiShuttle
Selv om produksjonslokalet til Eker Design vanligvis brukes til prototyping og forproduksjon, kan det også stå for produksjonen i lang tid. Det er EpiShuttle et eksempel på. Smittevernbårene settes fortsatt sammen i lokalene i Fredrikstad, mer enn tre år etter lanseringen. Eker tror at dette kan forbli situasjonen i mange år fremover.
Én grunn er at volumene er lave, og at etterspørselen svinger enormt: I fjor solgte EpiGuard kun 16 slike bårer. I år har koronaepidemien gitt økt etterspørsel, slik at produksjonstallene hittil i år for lengst har passert 100 stk.
Så stor oppskalering ville ha vært langt vanskeligere å få til hvis produksjonen var satt ut, påpeker Bård Eker.
Viktig å forstå produksjon
Designeren ser en annen klar fordel av å være en designer som også tilbyr produksjon: Det gir en langt bedre forståelse av hele livsløpet til det ferdige produktet.
– En designer og utvikler skal ha fokus på brukeren. Samtidig kan han eller hun ikke glemme at produktet faktisk skal produseres og være lønnsomt. Da må man også tenke på hvordan det skal skrus sammen og destrueres. Jo nærmere man sitter de aktivitetene, jo mer forstår man om dem, sier han.
Fabrikken som gir superdesigneren et fortrinn, gir altså en like stor fordel for oppdragsgiverne.