Fredrikstad: Den lille næringsmiddel-kjempen
Dent og Minde sjokolade er bare to av de mange sterke merkevarene markedsdirektør Flemming Formoe i Fredrikstad-selskapet Brynild Gruppen jobber med.
Tema:
Forskning

Fredrikstad: Den lille næringsmiddel-kjempen

De færreste tenker på Fredrikstad når de åpner kjøleskapet hjemme. Men faktum er at næringsmiddelindustrien her er blant Norges største.

Både leverposteien til Stabburet, og majones, kaviar og margarin fra Mills stammer fra byen ved Glommas utløp.

Når du skal produsere mat og drikke i industriell skala, er vitenskap, teknologi og produktutvikling viktige elementer. Og de tre elementene har alle en del av æren når næringsmiddelindustrien i Fredrikstad de to siste årene har opplevd vekst – noe som gjør Østfold-byen til et særtilfelle.

Fredrikstad hadde 1075 arbeidsplasser innen foredling av mat- og drikkevarer i 2017. Bare storbyene Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger har flere.

Og mens samtlige av de andre kommunene på topp ti-lista, opplevde nedgang fra 2016 til 2017, økte Fredrikstad-bedriftene sysselsettingen.

Dette viser tall fra Telemarksforsking.

Sammensatt industri – med samarbeid

Når næringsindustrien vokser i Fredrikstad, skyldes det ikke én faktor. Til det er næringen i Østfold-byen altfor sammensatt.

Byens bedrifter jobber innenfor alle spesialiseringene Telemarksforsking opererer med, og har arbeidsplasser innen alt fra sjømat- og kjøttforedling til sukkerindustri og bryggerinæring. Orkla Stabburet i Fredrikstad er for eksempel Orklas kompetansesenter for kjøttprodukter og hermetikk. Og bedriftene for øvrig spenner fra juiceprodusenten NEN-Produkter og påleggprodusenten Mills til godteri- og snacksprodusenten Brynild Gruppen.

Både den ikoniske gule leverposteiboksen til Orkla Stabburet og plantemargarinen Olivero lages i Fredrikstad – i tillegg til alt fra ansjos i lake til sjokoladeposene fra Minde.

Siden bransjen er så mangfoldig, blir heller ikke bedriftene direkte konkurrenter. I stedet kan de nyte godt av et felles kompetansemiljø.

– Vi har hatt god nytte av å utveksle erfaringer med andre aktører i byen, sier daglig leder i NEN-Produkter, Jon Petter Gustavsen.

Nedenfor presenterer vi noen av aktørene i næringsmiddelindustrien i Fredrikstad. Klikk på pila eller overskriften for å lese mer om hver enkelt av dem.

Frisk juice til hele Norge

NEN-Produkter
NEN-Produkter lager juice for en rekke store merkevarer.

Familiebedriften NEN-Produkter i Fredrikstad har gjort forretning av juiceproduksjon. De leverer juice til hele Norge gjennom flere store merkevarer, blant annet Eldorado, NorgesGruppens egen merkevare og Rema 1000s eget brand, og Europris.

– Vi driver kontinuerlig med produktutvikling, og følger med på trender i tiden for å ligge litt i forkant av etterspørselen fra kundene. Akkurat nå er helseaspektet viktig, og det er sunne produkter som gjelder. Folket ønsker også gjerne økologiske produkter og at det er en fair trade-produksjon. Vi er sertifisert for det, sier daglig leder i NEN-Produkter Jon Petter Gudesen.

NEN-Produkter lager bare rene juicer. I laboratoriet prøver de seg frem med forskjellige miksturer, og et smakspanel smaker seg frem til de beste blandingene.

– Vi utvikler oss hele tiden og bruker det nyeste innen prosessutstyr som gjør at vi får nøyaktig de blandingene og smakene vi ønsker oss, sier Gudesen.

Med beliggenhet i Fredrikstad nyter de godt av kompetansemiljøet innen næringsmiddelindustrien lokalt.

– Vi har hatt samarbeid med blant annet Mills, Stabburet og Engelsviken Canning og har hatt god nytte av å utveksle erfaringer innimellom, sier Gudesen.

Utvikler produkter i eget pilotsenter

Mills Fredrikstad
Mills-fabrikken i Fredrikstad driver både produktutvikling og produksjon.

Med 130 ansatte er Mills-fabrikken i Fredrikstad selskapets største i Norge. Her finnes også pilotsenteret, der nye produkter utvikles på bakgrunn av grundig forbrukerinnsikt.

– All praktisk produktvikling foregår her i fabrikken. Pilotsenteret jobber tett sammen med innovasjons- og merkevareavdelingene sentralt, for å utnytte innsikten om hva forbrukerne ønsker til produktutvikling. Sensorikk og forbrukertester er viktig her. Det ferskeste eksemplet er plantemargarinen Olivero som ble lansert i februar, forteller forsyningsdirektør Stian Kjellemyr Eilertsen.

Mills har produsert ulike typer margarin i Fredrikstad i mange tiår, men etter fabrikkutvidelsen i 2013 kom også produksjon av majones og kaviar til Fredrikstad.

– Beliggenheten er veldig bra, med kort avstand til hovedkontoret i Oslo. For oss er det viktig å drive med produktutvikling der vi har produksjonen. Da foregår det i mest mulig realistiske omstendigheter, med de råvarene som faktisk brukes. Prototypene for testing på forbruker blir veldig reelle, noe som gir rask implementering og kortere vei til markedet.

Majones i toppklasse

Salatmestern i Fredrikstad er del av byens store næringsmiddelindustri
SalatMestern har flere ganger måttet flytte til større produksjonslokaler.

Siden 1988 har SalatMestern produsert majones og majonesbaserte salater i stadig større lokaler på Gressvik i Fredrikstad. Ferske råvarer og aktiv produktutvikling er viktige årsaker til suksessen.

– Råvarene er alt! Det forplikter å skulle produsere de beste produktene til markedet. Derfor benytter vi kun de beste og spesielt utvalgte råvarene til våre majoneser, salater, dressinger og sildeprodukter. Vi bruker mye tid og ressurser på å utvikle varesortimentet, slik at det er mest mulig tilpasset forbrukertrender og kundeønsker, forteller daglig leder Thomas Andersen.

Takket være eventyrlig vekst har SalatMestern stadig måttet flytte til nye og større produksjonslokaler, og dagens fabrikk er med sine vel 5500 m2 et av Skandinavias mest moderne produksjonslokaler for denne type produkter. Men det har aldri vært aktuelt å forlate Fredrikstad.

– Det å holde til i Fredrikstad er uproblematisk for oss. Vi har for det meste lokale ansatte, og har ingen planer om å flytte virksomheten ut av landet eller til andre byer, sier Andersen.

Unikt landbasert oppdrettsanlegg tar form

Nordic Aquafarms
Nordic Aquafarms er det første selskapet i Norge som satser på storskala oppdrett av laks på land.

I Fredrikstad er Nordic Aquafarms i ferd med å bygge Norges første kommersielle landbaserte lakseoppdrettsanlegg. Området har alt det nyskapende selskapet trenger.

– Her i Fredrikstad har vi rikelig med vannressurser, god infrastruktur og nærhet til markedene i EU, sier administrerende direktør Erik Heim, som understreker at produktutvikling kan være så mangt.

– Vi må være innovative både på anleggsdesign og på sluttproduktet vi skal levere videre til foredling. Derfor tilknytter vi oss spesialistkompetanse innenfor ulike områder på løpende bånd. For tiden handler mye om kvalitetssikring og utvikling i alle ledd av produksjonsanlegget. Dette er starten på en spennende reise her i Fredrikstad.

Ikonisk pålegg fra Fredrikstad

Leverposteiprodusenten Orkla Stabburet i Fredrikstad
Fabrikken er ny, men smaken er som før når fabrikksjef Eirin Skovly i Orkla Stabburet henter fram en kasse med gule leverposteibokser.

Det er over 80 år siden Stabburet-eventyret i Fredrikstad startet. Her produseres blant annet et av Norges aller mest kjente påleggsslag – den klassiske gule leverpostei-boksen.

– Den har så og si samme oppskrift som da den ble lansert i 1949. Vi er veldig opptatt av å beholde den originale resepten og gjøre så små endringer som mulig, slik at vi opprettholder smaken og opplevelsen i produktet, forteller fabrikksjef Eirin Skovly.

Ny fabrikk åpnet i 2016, med store investeringer i moderne produksjonsutstyr. I tillegg til leverposteien produseres et bredt spekter av hermetikk og kjøttvarer.

– Beliggenheten er veldig bra, med enkel tilgjengelighet til både utlandet, sentrale deler av Norge og våre kunders grossistlagre, noe som er spesielt viktig for oss, som også er et sentrallager for Orkla Foods Norge. Og selv om den originale leverposteien er som før, foregår det mye produktutvikling – ikke minst innenfor kategorier som pølser og hamburgere.

Nyskapende tradisjonsbærer

Næringsmiddelprodusenten Brynild Gruppen
Familieeide Brynild Gruppen styrer og utvikler merkevarer som Dent, Minde Sjokolade og Den lille nøttefabrikken fra Fredrikstad.

Helt siden 1895 har kvalitet og smaksopplevelser stått i fokus for Brynild Gruppen, som fra fabrikken i Fredrikstad forsyner Norge med nøtter, sjokolade og godterier. I en bransje med tøff konkurranse er stadig innovasjon avgjørende for å lykkes.

– I dagligvarebransjen er konkurransen sterk, og produktutvikling veldig viktig. Vi kjemper mot digre internasjonale aktører med store ressurser. Men vi tror at det å være et norsk, familieeid selskap gir oss litt mer nærhet til norske forbrukere, og gjør oss flinkere å forstå hva som kreves for å nå dem, sier markedsdirektør Flemming Formoe.

Et stort team av produkt- og kategorisjefer og produktutviklere jobber hele tiden med å utvikle nye, spennende produkter innenfor velkjente kategorier.

– Vi må finne og møte endringene i behov, slik at vi kan levere bedre enn andre på det folk ønsker seg. I våre kategorier, der prisene er lave, er forbrukerne villige til å prøve nye ting. Innovasjon og nyskaping er essensielt for å skape langsiktig vekst.

Les mer om hvordan Brynild Gruppen jobber her!

Produktutvikling på oppdrag

Maritim Seafood i Fredrikstad
Maritim Seafood har spesialisert seg på å utvikle nye oppskrifter på fiskeprodukter.

Maritim Food AS leverer foredlet fiskemat og dressing til mange av NorgesGruppens butikker. Da er det avgjørende å utvikle produkter med riktig kvalitet, smak og holdbarhet.

– Vi kan få bestilling på et produkt som handelen ønsker seg, for eksempel en fiskeburger med 80 prosent fisk. Da er det opp til våre produktansvarlige og kvalitetssjef å finne tre-fire løsningsforslag, basert på hyse, skrei eller andre slag. Så du kan si vi driver med oppdragsbasert produktutvikling, forteller daglig leder Jan Brevik.

Etter hvert har Maritim Food fått produksjon både i Sverige og på Sunnmøre, men hovedkontoret er fortsatt i Fredrikstad – i tillegg til produksjonen av fiskepudding og dressinger.

– Det fungerer veldig bra. Her er vi nært kjedekundene vi leverer til i Oslo og føler at ting er godt tilrettelagt.

150 år med kvalitet, tradisjon og fagkunnskap

Engelsviken Canning
Engelsviken Canning kombinerer tradisjon med utvikling for å forbedre sine ansjos- og skalldyrprodukter.

Sjømatprodusenten Engelsviken Canning markerte 150 år med kvalitet, tradisjon og fagkunnskap i 2017.

– Vi har støtte fra Forskningsrådet og samarbeider kreativt med det lokale designbyrået Provinsen om å utvikle en pose som skal erstatte boksen med reker i lake. Her har vi også utviklet en ny og sunnere rekelake, fri for kjemiske tilsetningsstoffer, forteller Marianne Gran Andersen, femte generasjon på eiersiden i familiebedriften.

Selv om de er en historisk bedrift har de innovasjon langt frem i pannebrasken. Engelsviken Canning moderniserer nå også emballasjen til ansjosen, som er deres mest tradisjonsrike produkt med samme oppskrift siden 2011.

– Med et smalt produktspekter må vi være innovative både på emballasje og på selve produktene.

Nytenkningen innen emballasje og naturlig lake tar vare på både smaken og miljøet. Ved å gå vekk fra de tradisjonelle boksene tar produktene mindre plass ved lagring og transport.

Les mer om Engelsviken Cannings innovasjonsarbeid her!

Grønnkål til folket

Nes Andelslandbruk
Med 45 ulike sorter, har Nes Andelslandbruk et av Norges største utvalg av økologiske grønnsaker.

Nes Andelslandbruk er et andelslag for økologisk grønnsakdyrking, der innovasjon og bærekraft går hånd i hånd. 130 østfoldinger dyrker grønnsaker i fellesskap.

– Vi tilpasser den gamle kooperativ-tankegangen til nye tider. Sammen driver vi bærekraftig produktutvikling i den grønne økonomien. I fellesskap dyrker vi slik at alle får dekket sitt eget forbruk. Noen liker kål, og andre liker gulrøtter. Til sammen spiser vi hele avlingen, forteller Karianne Nes.

Hun er 16. generasjon på gården, der andelslandsbruket ble etablert i 2015. Med 45 ulike sorter, har gården et av Norges største utvalg av økologiske grønnsaker.

– Det er ingen grenser for hva en sånn forretningsmodell kan romme. Vi kan produsere kjøtt, brød, eller tilby ulike tjenester. Til sammen besitter vi som er andelsbønder på gården utrolig mye ulik kompetanse. Og så får vi både det sosiale og miljøaspektet i tillegg.

Les også

Tema:
Forskning
Jan Ivar Ruud kom til Unger Fabrikker i Fredrikstad for å nedbemanne. 12 år senere har bedriften gått fra
Tema:
Innovasjon
Siden 2005 har Europris hatt over 8 prosents vekst i året. Det kan Fredrikstad-selskapet takke blant annet konseptutviklingsteamet til
Tema:
Innovasjon
– Vi leverer fjernsupport på alt vi leverer. Enten ovnen står i Kuwait, Mexico, eller Chile, kan vi overvåke