– Det er vanskelig å finne et navn. Det blir jo helt annerledes enn alt som fins på markedet fra før, sier Tormod Stene-Johansen.
Styrelederen i Fredrikstad-bryggeriet Nøisom ramser i stedet opp alle kategorinavnene det nye produktet deres ikke er: Det er ikke brus eller juice eller tonic eller kullsyrevann med smak. Og det har ingen ting med alkoholfritt øl eller vin å gjøre.
– Inntil videre har vi kalt det soda, i mangel av en egnet kategori. Men det er ikke det heller, fastslår han.
Nøisom har fra før lansert premiumtonic i serien Tundra og coctailserien Tungvann, med svært gode tilbakemeldinger fra bartendere og gin-entusiaster.
Et sunt – og godt – alternativ
Bryggerimannen er likevel klar på hva mikrobryggeriet i Fredrikstad er i ferd med å utvikle – selv om det altså mangler en passende kategori.
Det skal bli en ny type voksendrikk som folk velger når de skal kose seg, med ulike smaksvarianter som passer til god mat. Naturlige, kortreiste ingredienser og lavt sukkerinnhold skal sørge for at kundene kan drikke den med god samvittighet.
Forhåpentligvis vil det få plass i minst like mange butikkhyller som ølet deres, som selges av både Meny, Coop og Rema 1000.
– Vi skal tilføre noe helt nytt. En ny serie av voksendrikker som gir folk gode alternativer når de hverken ønsker øl eller vin til maten, sier han.
I arbeidet med å utvikle den nye serien jobber bryggeriet derfor tett sammen med blant annet bartendere og folk fra restaurantbransjen, og bruker lang tid på nettopp mat-pairing.
– Til for eksempel skalldyr velger folk i dag gjerne hvitvin eller hveteøl. Vår utfordring er å definere hvilke smaksaspekter som egner seg godt til den maten, og deretter finne ingrediensene som kan gi samme drikkeopplevelse uten alkohol. På samme måte prøver vi oss frem til hvordan vi kan erstatte en god rødvin eller mørk øl til rødt kjøtt, forklarer Stene-Johansen.
For å klare dette, smaker de seg blant annet frem med ingredienser som tyttebær, rabarbra, brennesle, blåbær og humle.
Svarer på to trender
Nøisom har fra før lansert premiumtonic i serien Tundra og coctailserien Tungvann, med svært gode tilbakemeldinger fra bartendere og gin-entusiaster. Han innrømmer likevel at arbeidet med å skape noe en slags soda, er vanskelig, og han ser ikke bort ifra at mange andre kan ha prøvd noe liknende tidligere uten å lykkes.
– Vi har allerede klart å få frem lovende kandidater, som vi nå tester ut og forbedrer. Men vi tar oss god tid, sier han.
Samtidig har han stor tro på at den nye produktserien vil treffe markedet når den til slutt lanseres.
– Vi ser to trender som den vil svare på: Stadig flere er opptatt av helse og ønsker alkoholfrie alternativer. De har gjerne en alkoholfri måned innimellom. Samtidig er det økende bevissthet rundt hvordan mat og drikke er produsert. Folk ønsker at den skal være lokalprodusert med kortreiste råvarer, sier Tormod Stene-Johansen.
Stadig flere er opptatt av helse og ønsker alkoholfrie alternativer.
Nøisom moment
Én ting styrelederen er helt klar på, er at det nye Nøisom-produktet ikke skal bli en brus.
– Det blir ikke en voksenutgave av Solo Super. En liten aktør som oss har ikke noe å gjøre i det segmentet, slår han fast.
Selv om det lille Fredrikstad-bryggeriet har nasjonal distribusjon, må de nemlig lage den nye serien så distinkt annerledes at den forsvarer prisen småskalaproduksjon innebærer.
– Det vi ser, er at våre kunder velger oss når de skal gi seg selv en påskjønnelse – det vi kaller et «Nøisom moment». Det blir som å unne seg en sjokolade. Så vår nye soda – eller hva nå enn vi ender med å kalle den – skal bli noe tilsvarende, uten alkohol og med lavt sukkerinnhold. Det blir ikke noe du setter frem i familieselskapet, men noe du trekker opp når du skal kose deg skikkelig, sier han.