Med 130 ansatte er Mills-fabrikken i Fredrikstad selskapets største i Norge. Her finnes også pilotsenteret, der nye produkter utvikles på bakgrunn av grundig forbrukerinnsikt.
– All praktisk produktvikling foregår her i fabrikken. Pilotsenteret jobber tett sammen med innovasjons- og merkevareavdelingene sentralt, for å utnytte innsikten om hva forbrukerne ønsker til produktutvikling. Sensorikk og forbrukertester er viktig her. Det ferskeste eksemplet er plantemargarinen Olivero som ble lansert i februar, forteller forsyningsdirektør Stian Kjellemyr Eilertsen.
Mills har produsert ulike typer margarin i Fredrikstad i mange tiår, men etter fabrikkutvidelsen i 2013 kom også produksjon av majones og kaviar til Fredrikstad.
– Beliggenheten er veldig bra, med kort avstand til hovedkontoret i Oslo. For oss er det viktig å drive med produktutvikling der vi har produksjonen. Da foregår det i mest mulig realistiske omstendigheter, med de råvarene som faktisk brukes. Prototypene for testing på forbruker blir veldig reelle, noe som gir rask implementering og kortere vei til markedet.