Kuttet koronakøen – nå står legejournal-revolusjonen for tur
Tema:
Innovasjon

Kuttet koronakøen – nå står legejournal-revolusjonen for tur

Tre fredrikstadbrødre fant løsningen som fjerner køen i Kommune-Norges koronatelefoner. Og det er bare en spinoff av det virkelige produktet deres.

– Det var kommuneoverlegen i Malvik som satte oss på ideen, begynner Jørgen Gilberg.

– Han spurte om vi ikke kunne lage en online timebestilling for koronatesting. Deretter ønsket han å få kliniske opplysninger inn i rekvisisjonen. Vi heiv oss rundt, fikk opp et samarbeid med Helseboka, og to dager senere var løsningen oppe, sier han.

Microsoft sa: «Nå har dere gitt de andre EPJ-leverandørene et Pridok moment».

I Malvik resulterte det i 90 prosent nedgang på koronatelefonen, ifølge Digi.no. Og prosessen som typisk tok 25 minutter per pasient, foregår mer eller mindre automatisk.

Nå renner telefonene inn til selskapet han og brødrene Jørn og Frode startet i 2013, Pridok.

– Det er som et eventyr. Og det uten at vi har brukt en krone på markedsføring, konstaterer Gilberg.

Innbyggeren svarer selv

Jørgen Bilberg i Pridok
Mer effektive koronateststasjoner er resultatet av løsningen Jørgen Gilberg og Pridok har utviklet.

For koronatelefonene har vært en flaskehals i Kommune-Norge helt siden det smalt i mars: 300 telefoner på én dag bare i Vestvågøy. Opp mot tusen daglige oppringninger i Indre Østfold. Pågangen har tatt opp verdifulle ressurser i helsevesenet. Og egentlig vært ganske unødvendig, siden det hele kunne løses mye enklere.

Løsningen til Pridok kombinerer en webbooking-kalender med det webbaserte journalsystemet Pridok allerede hadde utviklet.

Dermed velger innbyggeren ledige time direkte fra teststasjonens timebok, og svarer selv på alle de faste spørsmålene som: «Har du hatt tørrhoste?» og «-feber» osv. Innbyggeren blir automatisk opprettet i Pridok, satt inn i timeboken og svarene fra webbookingen kommer automatisk inn i Pridok journalsystem og føres direkte inn rekvisisjonen sammen samtidig som regningskortet til Helfo, dagsnotat og rekvisisjonen er ferdig utfylt med kliniske opplysninger.

– Det gjør at arbeidet går mye raskere ute i koronateltene, forklarer Gilberg.

Innlogging med BankID og strenge databehandleravtaler sørger for sikkerheten.

Legekontorene neste

Den automatiserte koronaløsningen er bare en tilleggsfunksjon ved det egentlige produktet til Pridok: En elektronisk pasientjournal (EPJ) som er 100 prosent webbasert.

Selskapet har allerede fått 1400 brukere, men det er bare begynnelsen. 650 fastleger står i kø for å ta i bruk systemet. Og nå er Fredrikstad-karene klare for take-off.

–Norsk Helsenett har testet e-reseptsystemet vårt hver dag siden mars, og fredag 4 september kom godkjenningen av Norges første e-Resept løsning på web, forklarer Gilberg.

Raskere og enklere

Fredrikstad: Jørgen Gilberg i Pridok.
Pridok har utviklet sin EPJ siden 2013. Nå som eresept-løsningen er klar, forventer de sterk vekst, og flyttelasset bæres i disse dager over til større lokaler i Fredrikstad.

I EPJ-løsningen til Pridok er alt lagt opp for å gjøre arbeidet på legekontoret enklere og raskere. Regningskort blir automatisk utfylt, og systemet oppfatter selv testresultater og foreslår å lage rekvisisjoner og resepter – som igjen blir automatisk utfylt når legen bekrefter. Og smart koding gjør at alt går lynraskt.

– Det er et paradigmeskifte på EPJ-siden. Vi har vært opptatt av å kutte sekunder overalt hvor det er mulig. Alt som kan gå automatisk, går automatisk. Microsoft (Pridok kjører i Azure) sa: «Nå har dere gitt de andre EPJ-leverandørene et Pridok moment,» smiler Jørgen Gilberg.

Selskapet har allerede fått 1400 brukere, men det er bare begynnelsen.

Fordi systemet er webbasert, slipper legekontorene også utgiftene til serverleie, backup og oppsett av Norsk Helsenett-linje.

Pridok
Siden Pridok er 100 prosent webbasert, fungerer det fra alle slags enheter.

Ideen kommer fra Jørgens tvillingbror Jørn Gilberg, som er fastlege, og teknologien er utviklet med betydelig støtte fra Innovasjon Norge.

– Jørn har nesten en personlig vendetta mot alle de dyre leverandørene med sugerør ned i klinikkenes pengepung. Han har vetorett mot å gjøre noe som ikke gagner hans kolleger, sier Jørgen Gilberg.

Fordi EPJ-systemet er utviklet i så nært samarbeid med en fastlege, har det også blitt svært intuitivt og enkelt å lære.

– Av de 1400 brukerne vi har inne per i dag, er det bare 10 prosent som har trengt opplæring. Resten har lært seg det selv, ved hjelp av live-chatten vår hvis de har sittet fast. Selv fastlegesentrene, hvor helsesekretærene bruker journalsystemene svært avansert, kommer opp på Pridok uten å stenge ned. Men der sitter vi sammen med dem den første dagen, for å sikre at alt flyter, forteller Gilberg.

Når e-reseptløsningen også kommer på plass, tror han på enorm vekst for selskapet.

– Jeg tror vi kommer til å ha eksepsjonelt mange kunder neste år. Og det er ingen overdrivelse.

Om Pridok
  • Helseteknologiselskap startet i 2013 av fredrikstadbrødrene Jørgen, Jørn og Frode Gilberg samt Dag Christensen.
  • Tilbyr webbasert EPJ-system for primærhelsetjenesten, tilpasset og optimalisert for den kliniske hverdagen. Har også fått godkjent en egenutviklet, webbasert e-reseptløsning.
  • Har også utviklet en webløsning for bestilling og administrasjon av koronatester.
  • Selskapet er støttet av Innovasjon Norge.

Les også

Tema:
Teknologi
4,5 millioner nordmenn bruker tjenestene Lars Gunnar Tiben leder utviklingen av – 250 ganger i året. Nå drømmer han
Tema:
Forskning
Biobe i Fredrikstad er allerede store på rensing av svoveldioksid (SO2). Nå satser bedriften stort på å finne de
Tema:
Teknologi
Også bedrifter som ikke er pålagt å følge ISO-standarder, bør jobbe som om de er det. Ellers risikerer de