Slik får startupen verdens største selskaper som kunder
Lise Aastorp Ulriksen og Hans Petter Kildal i Becour har truffet blink med både produkt og markedsføring i energitech-startupen.
Tema:
Innovasjon

Slik får startupen verdens største selskaper som kunder

Hvordan får et lite tech-selskap i Fredrikstad verdens største merkevarer til selv å ta kontakt for å bli kunder? Her er hemmeligheten.

En mandag da Hans Petter Kildal logget på PC-en, lå tre eposter fra en av Europas største bilprodusenter i innboksen – uten forvarsel eller foregående kontakt.

«Jeg er ikke så lettlurt. Den lenken klikker jeg ikke på,» tenkte Becour-sjefen. Likevel klarte han ikke å la tanken hvile helt.

– Jeg leste epostene nøye, og til slutt fant jeg et telefonnummer. Der ble jeg etter mye om og men satt over til rett person. Han fortalte at han hadde fått ansvar for å sikre selskapets strømforsyning. Da hadde han funnet oss i Google og satt oss opp som leverandør, forteller Kildal.

Slik endte Fredrikstad-selskapet snart opp som leverandør av dokumentert bærekraftig strøm til hele bilkonsernets globale virksomhet – uten så mye som en kontaktperson i selskapet på forhånd.

Lise Aastorp Ulriksen har kuttet reisebudsjettet og lykkes vel så godt med inbound marketing når Becour skal tiltrekke nye kunder.
Lise Aastorp Ulriksen har kuttet reisebudsjettet og lykkes vel så godt med inbound marketing når Becour skal tiltrekke nye kunder.

Klar markedsstrategi

Historien høres for god ut til å være sann, men ikke bare er den sann. Den er også kun ett av mange eksempler på hvordan Becour får nye kunder.

Selskapet – som rundet en kvart milliard i omsetning fem år etter oppstarten – har mange av verdens aller sterkeste merkevarer på kundelisten. Og alle er resultater av at gigantene selv har tatt kontakt. Dermed klarer Fredrikstad-selskapet seg nesten helt uten reisebudsjett.

Hans Petter Kildahl i BecourPotensialet for vekst er enormt. Totalmarkedet i Europa er på hele 10 milliarder.

– Vi reiste en del i starten. Det var et ganske dårlig regnestykke, både for regnskapet og hjemmefronten, begynner markedssjef Lise Aastorp Ulriksen.

– Da bestemte vi oss for å redefinere markedsstrategien vår. Vi ville at kundene skulle finne oss. Og selv om kundene er bedrifter, er det mennesker som gjør beslutningene. Disse menneskene er på nett. Og vi har en klar strategi for hvem de er og hva de egentlig trenger, fortsetter hun.

Nå er både markedsføring og IT definert som deler av bedriftens kjernevirksomhet, og utviklere og markedsførere sitter side ved side på kontoret.

– Mange sier at «du får ikke tak i store selskaper med digital inbound marketing. Men vi har vist at det er mulig så lenge innholdet er relevant. Vi sitter i fjerde etasje på Dampskipsbrygga i Fredrikstad og har kunder i hele verden, konstaterer Hans Petter Kildal.

– Et av Indias største selskaper sendte oss en epost i forrige uke og ba oss løse strømforbruket deres i Europa. Vi er også den ledende aktøren i Bangladesh, med flere av verdens største klesprodusenter som kunder, uten noen gang å ha vært i landet, sier han.

Lise Aastorp Ulriksen og Hans Petter Kildahl i Becour
Lise Aastorp Ulriksen og Hans Petter Kildal vet at løsningen fungerer – og at den treffer et ønske hos kundene.

«Tinder for strøm»

Det hjelper selvfølgelig at green tech-selskapet ikke bare har utviklet et unikt system, men også har fått et ekstremt fyndig slagord i fanget av en kunde.

Selv om Kildal bemerker at «vi er nok det kjedeligste selskapet du snakker med, vi driver med dokumentasjon», så nemlig et av Europas mest kjente motehus en helt annen historie da de fikk presentert Becours løsning i 2019.

Lise Aastorp Ulriksen i BecourSelskapet – som rundet en kvart milliard i omsetning fem år etter oppstarten – har mange av verdens aller sterkeste merkevarer på kundelisten.

– Hos oss kan selskapene plukke akkurat hvilket kraftverk de vil kjøpe fra. «Vi har lagd en webshop for fornybar energi,» sa vi i møtet. «Nei, nei, nei,» sa kunden. «Dette er Tinder for fornybar energi.» Siden da har vi kalt oss det, smiler Kildal.

– Men egentlig likner vi nok mer på Airbnb. Du scroller gjennom listen og velger fornybar-energiprodusent basert på bilder, informasjon og hvem selskapet er, legger han til.

Lise Aastorp Ulriksen i Becour
Fra Fredrikstad til verden. Lise Aastorp Ulriksen og Becour er markedsledende i land de aldri har vært i.

Et stort grep for klimaregnskapet

Becour omsatte i 2023 for 268 millioner kroner og leverer nå svarte tall, til tross for store investeringer i teknologi. Samtidig er potensialet for vekst enormt. Totalmarkedet i Europa er på hele 10 milliarder.

– 70 prosent av klimafotavtrykket til verdens virksomheter kommer fra energien de bruker. I det store bildet hjelper det altså lite å kildesortere matavfallet på kontoret. Skal du gjøre noe som monner, må du tak i hvordan strømmen du bruker, er produsert, forklarer Kildal.

Samtidig som gevinsten er høyst rasjonell – bærekraft er en konkurransefaktor – har Becours markedsplass klart å gjøre strøm til noe mer. Deres kunder får ett kraftverk som er «deres», konkret og lett å kommunisere.

– Vi tar strøm fra noe rasjonelt og kjedelig til noe emosjonelt. Det er så mye pekefinger rundt klima og miljø, sier han.

– Flere av kundene våre sier at «dere har gjort energiarbeid litt gøyere». Det tar vi som et tegn på at vi gjør noe riktig, sier Lise Aastorp Ulriksen.

Om Becour
  • Techselskap som har utviklet en digital møteplass for produsenter av grønn energi og bedrifter som ønsker fornybar kraft med garantert opprinnelse.
  • Hovedkontor i Fredrikstad med 15 ansatte og to masterstudenter.
  • Etablert i 2018. Omsatte i 2023 for 268 millioner kroner.

Les også

Tema:
Teknologi
Kunstig intelligens vil overta mange av oppgavene dagens arkitekter gjør. Det vil likevel ikke gjøre arkitektene overflødige, tror Jarl
Tema:
Teknologi
De ansatte i Goodtech tar gjerne på seg hjelm og verneutstyr for å følge opp kundene. Samtidig lever teknologiselskapet
Tema:
Innovasjon
Kunstig intelligens (KI) er langt mer enn ChatGPT. Her er fire Fredrikstad-bedrifter som bruker KI på svært ulike måter.