I januar kommer en håndfull utvalgte studenter fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) til Fredrikstad for å bidra i undervisningen. I de fire ukene besøket varer, skal MIT-studentene lede workshops og holde forelesninger med utgangspunkt i universitets velrennomerte pedagogikk og læringsfilosofi.
Den innebærer en svært høy grad av medvirkning fra engasjerte Fredrikstad-elever.
91 nobelprisvinnere
– Vi er ambisiøse, både på elevenes og egne vegne. Og på lokalsamfunnets, svarer realfagsleder Maria Hurrød på spørsmålet om hvorfor skolen har hanket inn de amerikanske studentene som «gjestelærere».
Vårt mål er å utvikle fremtidens kompetanse, og der er MIT en svært god match.
Det er nemlig ikke et hvilket som helst universitet som kommer til Fredrikstad. MIT kan skilte med hele 91 nobelprisvinnere, og er regnet som verdens fremste universitet innen teknologi og ingeniørfag. I fjor ble det rangert som verdens nest beste universitet totalt.
– Det er litt som å få en samarbeidsavtale med Liverpool hvis du er i Fredrikstad Fotballklubb, beskriver rektor Leif Rune Østli.
Samarbeid og innovasjon
Selv om et besøk fra et av verdens fremste universiteter er en motivasjonsboost i seg selv, er det ikke først og fremst MITs status som fikk Fredrikstad-skolen til å ta kontakt.
Det er universitetets berømte læringsfilosofi Mens et Manus, «hode og hånd».
Den legger stor vekt på samarbeid og innovasjon – og å gi studentene troen på at de kan løse det uløselige.
– Det er selvfølgelig ikke alltid de klarer det. Men i MIT-filosofien finnes det ikke feil, det fins bare feedback, sier Maria Hurrød.
Hun forklarer at dette passer som hånd i hanske med Frederik IIsfilosofi.
– Vårt mål er å utvikle fremtidens kompetanse, og der er MIT en svært god match. Hele deres filosofi går ut på å anvende kunnskapen sin til å løse ukjente problemstillinger. Med andre ord at det ikke bare handler om å kunne noe, men i enda større grad å sette sammen kunnskapen til nye løsninger, sier hun.
Jobbet for å få innpass
Utvekslingsprogrammet som Fredrikstad-skolen nå blir med i, heter MISTI og består allerede av partnerskoler i en rekke land, som Danmark, Frankrike, Tyskland og Storbritannia.
Det er litt som å få en samarbeidsavtale med Liverpool hvis du er i Fredrikstad Fotballklubb
Rektor Leif Rune Østli forteller at skoleledelsen jobbet en del for å få innpass i programmet, som første videregående skole i Norge.
– Vi dro inn på MIT Week i Oslo som eneste videregående skole, og tok kontakt med universitetet der. Deretter presenterte vi både skolen og hvordan vi driver den for å komme gjennom nåløyet til programmet, forklarer han.
Han understreker at MISTI-programmet ikke bare er tenkt å gi verdifull input til de norske elevene. Nytten skal også gå motsatt vei.
– På MIT tenker de at USA blir for snevert, og at studentene må lære å kjenne tankesettet i andre verdensdeler og land. Det er bakgrunnen for at de hver vinter kurser utvalgte studenter og sender dem utenlands, sier han.
Tenker annerledes
Østli fastslår at de har måttet «tenke litt utenfor boksen» for å bli første norske skole som får innpass i MISTI-programmet. Den slags tankesett passer godt for Frederik II videregående skole.
Ikke bare tilbyr Fredrikstad-skolen både forskerklasse og en klasse innen bærekraft og innovasjon. Skoleledelsen har også studert nyskapende løsninger for klasserommene.
Resultatet er blant annet et klasserom dedikert til kreativt verksted: Et fleksibelt rom der pedagogikken styrer utformingen av rommet. Eksempelvis står møblene på hjul, og elevene har tilgang til alt fra 3D-printer og stillesone – eller «tenketank», som den er ment som.
– Det kreative verkstedet fasiliterer alle de ulike fasene i et prosjekt. For hvor godt klarer du egentlig å drive frem et prosjekt hvis alle pultene står på rekke? sier Maria Hurrød.
Hun legger til at også denne tenkemåten er hentet fra, ja nettopp, MIT.
– Vi ønsker å være en landingsstripe for fremtiden. Vi vet ikke helt hva den vil bringe. Men vi skal ruste elevene til å kunne møte den – og forme den, sier Leif Rune Østli.