Lettere, raskere, stiligere – tøyer grensene med kompositt
Alf Egil Jensen og Jørn Lilleborge i FiReCo foran en av gangbroene selskapet har gjort beregninger for, gangbroa i Fredrikstad. Foto: Gjermund Glesnes
Tema:
Forskning

Lettere, raskere, stiligere – tøyer grensene med kompositt

De raskeste marinefartøyene i verden, gangbroer Norge aldri har sett før, og flytende oppdrettsanlegg hvor fisken unngår lus. FiReCo i Fredrikstad trives best når det umulige skal bli mulig.

– Vi liker å jobbe helt i yttergrensen. Når løsningene blir volumvare og mainstream, slipper vi taket. Slike oppdrag er vi ikke rigget for, sier daglig leder Alf Egil Jensen i FiReCo.

Fredrikstad-selskapet har spesialisert seg på kompositt, og lever av å finne løsninger der andre ingeniørselskaper melder pass.

De finner ut om og hvordan det er mulig, og hvilke tilpasninger som eventuelt må gjøres for å løse oppgaven til en fornuftig pris.

Av de 11 ansatte har alle bortsett fra administrasjonssekretæren høyere ingeniørutdanning innenfor marin, bygg og maskin. Tre har doktorgrad (deriblant Jensen), fem har master eller sivilingeniørtittel, og to har bachelorgrad.

Kompositt gir nye muligheter

På nettsidene er hurtigbåtene blikkfang: Den 67 knops James Bond-aktige luksusyachten «Moonraker», Skjold-korvettene som er de raskeste marinefartøyene i verden, og den spektakulære sightseeingbåten «Vision of The Fjords» – alle bygd i kompositt ved hjelp av FiReCos beregninger og materialforståelse.

“Vision of the Fjords” på vei inn Nerøyfjorden. Foto: Tore Sætre / Wikimedia

Andre kundeeksempler viser vindmøller, bølgekraftverk, plattforminstallasjoner og oppdrettsanlegg – alt sammen installasjoner som må tåle en støyt.

Rett utenfor kontorene i Fredrikstad sentrum ligger likevel det mest synlige eksempelet på selskapets ingeniørkunster:

Gangbrua mellom sentrum og høyskolen og Fredrikstad stadion var Norges første komposittbro da den sto ferdig i 2003.

I dag har den blitt en gjenganger på skrytebilder fra byen, med slank, dobbeltkrum form og sidepaneler som lyser blått i mørket.

– Vi måtte gjøre brua 20 centimeter tykkere for at den skulle tåle vind, båter som kolliderer og tyngden hvis den er stappfull av folk. På tegningene fra Griff Arkitektur (med tilhold tvers over elven) var den 60 centimeter. Den ble 80. Men komposittløsningen gjorde at formen kunne realiseres. I andre materialer ville det ha blitt for dyrt, forteller Jensen.

– Det er styrken til kompositt. Materialvalget gir helt andre muligheter for arkitektene. Boksen de kan tenke innenfor, blir mye større, sier kollegaen Jørn Lilleborge.

Komposittbyen Fredrikstad

Det passer godt at landets fremste kompetansemiljø på kompositt holder til i Fredrikstad. Den første kompositten i Norge ble tross alt lagd her, på 30-tallet hos Norsk Teknisk Porselen 700 meter «borti gata».

Nå har fylkets kompositt-industri gått sammen i BPN Composite Group, et nettverk der seks komposittbedrifter – fem av dem i Fredrikstad – samarbeider for å gripe tak i nye markeder.

Alf Egil Jensen og Jørn Lilleborge i FiReCo har spesialkompetanse innenfor materialforståelse, og har hjulpet en rekke bedrifter med å utvikle nyskapninger. Foto: Gjermund Glesnes

– Vi er ikke fanatikere. Vi designer i aluminium, stål og titan også. Men i en del tilfeller gir kompositt helt nye muligheter til å gjøre konstruksjoner slankere, lettere, mer økonomiske – og nesten vedlikeholdsfrie, sier Alf Egil Jensen.

Fiskeoppdrett neste?

Et av markedene FiReCo ser på nå, er oppdrettsbransjen. Her ser Jensen store potensielle fordeler med å bruke kompositt i stedet for tradisjonelle materialer.

– Kompositt ruster ikke i havet, og den lave vekten er en kjempefordel når de skal flyte i sjøen. Oppdrettsanleggene ligger jo som oftest langt unna det meste, sier han.

Den daglige lederen er i høyeste grad offensiv.

– Vi ønsker ikke å springe etter alle mulige oppdrag for å fylle pulten. Men vi elsker å bryte ny mark for kompositt. Så hvis noen med riktig kompetanse dukker opp, har vi sikkert bruk for en 12. person på laget, smiler Alf Egil Jensen.

Les mer om FiReCo

Om FiReCo
  • Uavhengig ingeniørselskap etablert i 1991.
  • Eksperter på utvikling og modellering av komposittdesign innenfor alt fra gangbroer til hurtiggående fartøyer og kraftverk.
  • Har vært sentral i utviklingen av DNV GLs High Speed Light Craft-regelverk.
  • 11 ansatte, hvorav 10 har høyere ingeniørutdanning og tre har doktorgrad.
  • Holder til i Fredrikstad.

Les også

Tema:
Innovasjon
Fredrikstad Seafoods landbaserte oppdrettsanlegg kan bane vei for fiskeoppdrett på helt nye steder.
Tema:
Industriparken
Hvis forskningsprosjektet LOUISE lykkes, vil vi være nærmere en CO2-fangstmetode som er billigere og mer effektiv enn dagens kommersielle
Tema:
Innovasjon
Tre fredrikstadbrødre fant løsningen som fjerner køen i Kommune-Norges koronatelefoner. Og det er bare en spinoff av det virkelige