Har beregnet solcellemarked på 21 milliarder – på Østlandet alene
Taket til Solcellespesialisten er ikke bare et tak. Det er også et testlaboratorium hvor Carl Christian Strømberg og kollegaene utforsker smartere måter å installere solceller på næringsbygg.
Tema:
Teknologi

Har beregnet solcellemarked på 21 milliarder – på Østlandet alene

Strømpriser på rundt 30 øre per kWh, alt inkludert. Det er ikke rart at flere og flere bedrifter installerer solceller. Og gründeren bak Norges største solcellebedrift tror veksten bare vil fortsette.

På fire år har Solcellespesialisten i Fredrikstad vokst fra under to millioner til 76 millioner kroner i omsetning. I år tyder ordrereserven på at omsetningen vil øke til rundt 160 millioner.

Solcellespesialisten er ikke bare Gaselle-bedrift. I fjor kom de på 10. plass nasjonalt.

Gründer Carl Christian Strømberg tror på ingen måte at det vil stoppe der.

– Vi har analysert alle næringsbyggtak på Østlandet, og sett etter flate tak på over 700 kvadratmeter. Til sammen er det snakk om 21 millioner kvadratmeter – og da har vi regnet konservativt. Hvis vi monterer solceller på de takene, gir det en omsetning på 21 milliarder, sier sivilingeniøren.

Normalt får bedriften igjen tre-gangeren av investeringen i solceller

38-åringen forteller at folk smålo av ham da han i 2014 sto på messer og sa: «Jeg vil omsette for en halv milliard i 2023». Nå konstaterer han at Fredrikstad-selskapet er i god rute til å klare det.

– Kanskje vi kommer dit før. Vi er 80 ansatte i dag. Fortsetter vi veksten vi har nå, vil vi være 170 om et år, sier han.

Lønnsom investering

Solcellespesialisten har i år stått for Norges største enkeltavtale om solceller, til Rema 1000. De har også sørget for strøm fra sola for selskaper som Bring, Multiconsult og Asko.

Carl Christian Strømberg i Solcellespesialisten
Carl Christian Strømberg har 40-doblet antallet heltidsansatte siden 2014.

Så hva er det som gjør at stadig flere bedrifter velger å installere solceller på taket?

Ifølge Carl Christian Strømberg er svaret enkelt.

– Fordi det lønner seg. Når vi installerer til de prisene vi leverer for i dag, og deler utgiften på antall kWh i anleggets levetid og setter av litt til driftsutgifter, får vi kWh-priser ned mot 30 øre. Det ser bedriftene, fastslår han.

– Beslutningen har sikkert også litt med miljøhensyn å gjøre. Men hovedsakelig skyldes den nok at bunnlinjen til prosjektet er veldig god. Normalt får bedriften igjen tre-gangeren av investeringen i solceller, sier han.

Driver uten økonomierfaring

Fredrikstad-mannens interesse for solceller ble vekket på en messe i Tyskland i 2005.

– «Hvorfor koster det 10 ganger mer å installere solceller i Norge enn i Tyskland?» tenkte jeg. Hvis en tysker kunne levere til den prisen, kunne jeg også. Så jeg priset etter tyske priser, forteller Strømberg.

Han sier at selskapets prismodell fortsatt skiller seg fra konkurrentenes, selv etter at Solcellespesialisten har blitt en mellomstor bedrift.

– Ingen av oss har økonomierfaring. Vi regner ikke priser etter balansen mellom tilbud og etterspørsel. Vi beregner prisen utfra pris inn og kostnader, og vil heller tjene litt på veldig mange kunder enn mye på noen få, forklarer han, og gir et eksempel:

Carl Christian Strømberg og Helene Tømmerbakke i Solcellespesialisten
Carl Christian Strømberg og prosjektleder Helene Tømmerbakke priser ikke etter den tradisjonelle teorien om tilbud og etterspørsel.

– Holmlia skole i Oslo hadde satt av fem millioner kroner til solceller. Alle i bransjen visste det, og leverte tilbud deretter. Vi leverte anlegget for to millioner. Det ga oss en margin vi var fornøyde med. Resultatet er at Oslo kommune har sett at solceller er billigere enn antatt, og vil montere på flere skoler. Slik har vi bygd et marked, sier Carl Christian Strømberg.

En av grunnene til at vi vokser så mye, er at vi gjør ingeniørmessig smarte ting

Et annet valg selskapet har gjort, som skiller dem fra konkurrentene, er at det ikke har egne selgere. I stedet har Solcellespesialisten overlatt alt salg mot privatmarkedet til kraftselskapene, mens bedriftsmarkedet nærmest selger seg selv. Fredrikstad-selskapet har god kontakt med blant annet alle de store entreprenørselskapene i Norge.

– Alle er så opptatt av å «eie» kunden. I vår bransje ser jeg ikke poenget. Vi kan bare selge et solcelleanlegg én gang. Da er det ikke viktig at kunden fins i systemene våre. Det er også flott å jobbe med så proffe partnere, sier Carl Christian Strømberg.

Frihet til å teste nye løsninger

I fjor solgte gründeren seg litt ned i selskapet. 10 prosent av «butikken» sørget for å gjøre ham gjeldfri. Samtidig overlot han rollen som daglig leder til Cecilie Jonassen. Selv har han fått tittelen teknisk leder.

Han innrømmer at han funderer på å selge seg ned enda mer. Men foreløpig er han langt fra å lande den beslutningen.

Carl Christian Strømberg har sagt fra seg direktørrollen. Tanken er at det vil legge enda bedre til rette for fortsatt vekst.

– Uten privat gjeld trenger jeg egentlig ikke mer penger. Så avveiningen blir en balanse mellom frihet til å gjøre hva vi vil, og kapital til å vokse maksimalt, sier han.

– Målet mitt er å ha frihet til å finne nye løsninger og drive med nyskapning. Hvis jeg har lyst til å teste et nytt produkt eller metode, så gjør jeg det. Den friheten setter jeg stor pris på. En av grunnene til at vi vokser så mye, er jo at vi gjør ingeniørmessig smarte ting, sier han.

Et eksempel på det er dronen med varmesøkende kamera, som selskapet bruker til å kontrollere at installasjonsjobben er korrekt utført. På taket til Fredrikstad-firmaet ligger et annet eksempel: Der har Strømberg og kollegaene sitt testlaboratorium, hvor de tester ut nye måter å designe solcelleanlegg på.

Hvis de lykkes, kan det bli mange nye sivilingeniører som regner ut anbud i Solcellespesialisten. Og enda vanskeligere å slå dem.

Solcellespesialisten
  • Norges ledende leverandør og montør av solcelleanlegg. Spesialist på prosjektering, salg, installasjon og montasje av solcelleløsninger for private, bedrifter og offentlige bygg.
  • Hovedkontor i Fredrikstad.
  • Etablert i 2005. Opplever kraftig vekst og har fra 2014 til i dag gått fra 2 til 80 heltidsansatte.
  • Årets gasellebedrift i Østfold i 2018.
  • Leverer bl.a. 13.000 kvm med solceller til Rema 1000s nye sentrallager på Vinterbro. Dette er Norges største enkeltkjøp av solceller. – Systemet har kuttet både miljøpåvirkning og kostnader, har Rema-sjef Ole Robert Reitan uttalt til E24.

Les også

Tema:
Teknologi
Neste gang du skal ut å fly, kan det være at flykapteinen har gjort simulatortreningen med teknologi fra Fredrikstad.
Tema:
Teknologi
En dårlig tetning fikk romfergen «Challenger» til å eksplodere i 1986. Nå utvikler Fredrikstad-selskapet Seal Engineering teknologi som skal
Tema:
Teknologi
Skylagring, IoT, strømmetjenester og blokkjedeteknologi krever enorme energimengder. Men hittil har ikke Norge klart å tiltrekke seg internett-gigantenes investeringer.