– Vi leverer fjernsupport på alt vi leverer. Enten ovnen står i Kuwait, Mexico, eller Chile, kan vi overvåke og utføre programendringer når den trenger det. For et lite Fredrikstad-firma er det vesentlig at vi slipper å sende folk verden rundt for å skifte sikringer, sier Henrik Wulff.
Wulff har vært daglig leder av C. H. Evensen Industriovner siden 2003.
Da omsatte bedriften for 14 millioner. I år ligger omsetningen på 65 millioner. Og bedriften som i 2005 trengte bankens hjelp for å betale ut januarlønn, har bare grønne søyler på Proff.no.
Fra produkt til tjenesteleverandør
Bak de tallene ligger en gjennomgripende omstilling av hele bedriften. Den har endret hele måten den tenker rundt produkter.
Mens C. H. Evensen tidligere produserte industriovner og varmebehandlingsanlegg, tilbyr de nå også sanntidsovervåking og fjernstyring av ovnene. Produktet har blitt en tjeneste. Og på kundelista står alt fra ThyssenKrupp, Elkem og Raufoss-miljøet, til internasjonale merkevarer som BMW, Audi, Seat og Renault.
Du får ikke levere til BMW-fabrikken i München uten å ha den riktige kompetansen.
– Overgangen til å også levere digitale tjenester, gikk gradvis. Og den var delvis drevet av at vi er nysgjerrige på ny teknologi, forklarer Wulff.
Samtidig produserer de 37 ansatte i Fredrikstad fortsatt også i stor grad fysiske gjenstander.
– Vi får fortsatt stål inn i fabrikken, og sender en komplett maskin eller ovn ut etterpå. 35 prosent av inputen vår er varekjøp, resten kommer fra hodene og hendene våre. For hver eneste ovn er forskjellig, sier han.
Wulff understreker at kompetansen innen 3D-modellering og simulering virkelig kommer til sin rett når løsningene skal skreddersys. For det er komplekse maskiner som lages i bedriften: Hele fabrikklinjer med transportbånd, løfteroboter, kjøletanker og ovner – til alt fra herding og galvanisering av legeringer og metaller til lefsebaking.
– Du får ikke levere til BMW-fabrikken i München uten å ha den riktige kompetansen. I bilfabrikkene snakker både ovnene våre og delene de behandler, med fabrikkens overordnede styresystemer, sier Henrik Wulff.
Under én prosent sykefravær
Samtidig med at hele produkttankegangen ble endret, gikk C. H. Evensen Industriovner også gjennom et generasjonsskifte.
I løpet av tre år gikk gjennomsnittlig ansiennitet i bedriften fra 25 år til 5 år.
– Det kunne ha vært kjempedramatisk. Men vi klarte å få til kompetanseoverføring. Vi var også svært bevisste på hvem vi ansatte: De skulle være ingeniører, og alle skulle drive med salg, forteller Henrik Wulff.
Han legger til at bedriften deretter har trikset det til slik at alle de ansatte i størst mulig grad får jobbe med det de liker.
– Resultatet er at vi har hatt under én prosent sykefravær hvert år de siste 8–9 årene, sier han.
Moderniserer videre
Selv om økonomien og salget går så det suser, tar Fredrikstad-bedriften seg ikke tid til hvileskjær. I år har den kjørt et prosjekt med Frauenhofer-instituttet og Viken Teknologiklynge 4.0.
Sammen har de fått gjennom alle ledd i bedriften for å identifisere arbeidsmåter og prosesser som kan forbedres.
– Det handler om å ruste oss for fremtiden. Vi er konkurransedyktige nå, men vil aldri være i mål. Vi skal aldri være det. Vi skal jobbe med konkrete, synlige forbedringstiltak hele tiden, sier Henrik Wulff.