Fredrikstadbedrift med en helt naturlig innovasjon
150 år lange tradisjoner kan fint kombineres med innovasjon og utvikling, konstaterer Marianne Gran Andersen og Lars Sigvart Gran Andersen i Engelsviken Canning.
Tema:
Innovasjon

Fredrikstadbedrift med en helt naturlig innovasjon

Noen ganger er det like feil å være først som sist. 20 år etter at de fikk idéen og startet utviklingen, er markedet modent for en helt naturlig lake. Et innovasjonsprosjekt støttet av FoU-midler har resultert i at dagens bevisste forbrukere kan kjøpe krepsehaler og reker omgitt av lake uten kunstige tilsetningsstoffer.

– Det har skjedd mye siden fire brødre etablerte hver sin hermetikkfabrikk her i Engelsviken på midten av 1800-tallet, forteller 5. generasjon Engelsviken Canning, Marianne Gran Andersen. – Bare én av de fire virksomhetene er tilbake, vi har overlevd en “tvangsinnmelding” i EU og vi har utviklet en naturlig lake som det ikke finnes maken til. Samtidig er det den samme ambisjonen og drømmen som driver oss i dag som den gang: å klare å beholde rekenes friske smak og konsistens mest mulig lik de rekene vi piller på brygga en varm sommerdag.

Før sin tid

Historien om den nye laken starter tilbake på 90-tallet, da Marianne sin far ønsket å realisere ambisjonen om en lake fri for søtningsstoffer, kjemiske konserveringsmidler og med lavt saltinnhold. – Den gangen var ikke markedet klart for et slikt produkt og utviklingen ble satt på vent.

Idéen levde imidlertid videre og utviklet seg, sammen med forbrukerne som ble stadig mer opptatt av naturlig og kortreist mat. Samtidig økte både kunnskap om, og skepsisen til, kunstige tilsetningsstoffer i mat. – Da prosjektet ble tatt opp igjen for noen år siden, var det liten tvil om at tiden var moden. Trenden med trening, helse, naturlige ingrediensen og ønsket om å vite mer om hva maten vi putter i oss er laget av, gjør at laken vi har utviklet treffer svært godt når den lanseres senere i høst.

Kortreist samarbeid

Innovasjonsprosjektet er støttet av FoU-midler og gjennomført i samarbeid med andre råvareleverandører og ildsjeler. – En helt avgjørende kvalitet i laken vi benytter, er evnen til å hindre bakterievekst. Det sikrer holdbarhet, som forbrukerne er på jakt etter når de kjøper våre reker fremfor ferske på kaia. Samtidig må vi klare å få til både en syre- og saltbalanse som gir en frisk smak.

En annen del av det samme prosjektet har vært designet av en ny type pakning. I dette arbeidet har vi samarbeidet med det lokale byrået Provinsen, som holder til på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad. Her er det ikke bare estetikk som har stått i fokus, men ønsket om en mer miljøvennlig pakning. Når vi etter hvert tar i bruk disse nye boksene, vil vi for eksempel kunne pakke et større volum på hver pall, noe som gir en konkret miljøeffekt i forbindelse med transport, forklarer Gran Andersen.

EU-bedrift med hovedkontor i Fredrikstad

Mens Engelsviken Canning sitt hovedkontor fortsatt holder til i historiske Engelsviken i Fredrikstad, tvers over vannet for den game fabrikken, er produksjonen “tvangsflyttet” ut av landet. – EU vedtok en toll på varene vi produserte i Norge som i praksis ville ha presset prisene våre opp med 20 prosent. Vi hadde ikke noe valg, og var nødt til å flytte størstedelen av produksjonen til Skagen i Danmark. Samtidig var vi helt klare på at Engelsviken Canning skulle fortsette som en norsk virksomhet, med adresse Fredrikstad.

Nytenkning, miljø og gode løsninger – alt med den gode smaken som overordnet målsetting – er førende for de to generasjonene Andersen som i dag driver virksomheten videre. Men én ting blir som det alltid har vært: Engelsvikens signaturprodukt, ansjosfiletene, lagres i tønner med lake som følger fisken over i boksen. Laken er den samme i dag som da den ble utviklet i 1911.

– Men ingen regel uten unntak, smiler Marianne Gran Andersen og henter enda en innovasjon opp fra skrivebordsskuffen. –Alle har vel en juleskjorte eller -kjole med ansjosflekker på. Det minnet vil vi snyte kommende generasjoner for, når ansjosboksene om ikke lenge kommer med et nyutviklet, sprutefritt lokk.

Lær mer om innovasjonsprosessen til Engelviken Canning, kontakt Marianne Gran Andersen på epost eller snakk med utviklerne og designerne i Provinsen.

Engelsviken Canning
  • Lanserer en ny og helt naturlig lake som det ikke finnes maken til – og har utviklet en ny og mer miljøvennlig pakning som gjør det mulig med et større volum på hver pall, noe som gir en konkret miljøeffekt i forbindelse med transport.
  • Opprinnelig etablert i 1867 i den samme viken der dagens hovedkontor ligger.
  • Produserer skalldyr og ansjos i lake.
  • 27 ansatte.
  • Omsetter for 300 millioner, primært i Norge, Danmark, Sverige og Storbritannia, men selges i 10 europeiske land.
  • Den viktigste produksjonslinjen er i dag lokalisert i Skagen, der selskapet har en stor fabrikk. Råvarene kommer fra fiskefelt utenfor Grønland, Canada og USA, mens krepsehalene importeres fra Kina.
  • Den øvrige produksjonen er lokalisert i Latvia, Polen og Marokko.

Les også

Tema:
Innovasjon
Solcellespesialistens test-hurtiglader er koblet rett til solcelleanlegget på taket – uten å gå via strømnettet. Det kan bane vei
Tema:
Innovasjon
Perfekt timing og smart produkt har gitt en drømmestart for gründereventyret til Tidbit-skaperne Emil Oliver Hamborgstrøm og André Lier
Tema:
Innovasjon
Fredrikstad Seafoods landbaserte oppdrettsanlegg kan bane vei for fiskeoppdrett på helt nye steder.