– Vi har lenge tenkt at restaurantbransjen vil digitaliseres, sier André Lier, som sammen med kameraten Emil Oliver Hamborgstrøm utviklet Tidbit: En løsning som lar gjestene bestille mat og drikke ved bordet, takeaway og roomservice.
I vinter var de klare for å vise løsningen til markedet. Timingen kunne ikke ha vært bedre.
Én uke etter at 20-åringene fra Fredrikstad presenterte produktet for bransjen på messen SMAK, stengte Norge ned.
– Vi fikk noen kunder direkte på messen. Etter korona-nedstengingen tok det helt av, sier André.
Veksten har på ingen måte avtatt. Siden Finansavisen skrev om selskapet i mai, har antallet kunder økt fra 35 til nærmere 100. Og det antallet inkluderer flere kjeder med mange filialer.
– Veksten har vært helt insane, både for bordbestilling og takeaway, smiler gründeren.
Mer enn passiv bestilling
Tidbit er ikke alene om å tilby mobilbestilling via QR-kode eller takeaway gjennom en nettside. De to gründerne har likevel gode argumenter for at serveringsbransjen bør velge nettopp deres løsning.
Etter samråd med kundene har de valgt vekk provisjonsbasert prising til fordel for fastpris.
I tillegg skal funksjonene Fredrikstad-selskapet er i ferd med å lansere, gi muligheter til langt mer enn passivt å ta imot bestillinger fra gjestenes mobiltelefoner.
– Våre løsninger for mersalg differensierer oss fra konkurrentene. I tillegg jobber vi med nye funksjoner som vil gi gjestene samme den oppfølgingen som en god kelner gjør i dag. De vil blant annet guide gjestene gjennom menyen, forklarer Emil Oliver.
Nettopp disse programtilleggene mener han vil gjøre Tidbit verdifull for bransjen også når samfunnet en gang normaliseres.
– Alle elsker å bli tatt imot av en superflink kelner. Realiteten i bransjen er likevel at noen servitører er uerfarne, og gjerne ansatt kun for en kort periode. I tillegg er de bare mennesker. De gjør feil. Og ikke alle husker å spørre om du vil ha kaffe etter maten. Tidbit sørger for å alltid følge opp kundene, sier han.
I tillegg minner han på én ytterligere fordel med å ha sin personlige kelner i lomma:
Mobiltjenesten er alltid på. Dermed slipper gjestene å se med argusøyne etter servitøren når glasset blir tomt eller de ønsker regningen. I stedet kan de nyte måltidet og samtalen hele tiden.
Digital fremtid for bransjen
Selv om det er koronasituasjonen som har satt rakettfart på veksten, er de to gründerne ikke i tvil: Digitale løsninger har kommet for å bli også i serveringsbransjen.
– I starten var det nok mange som slang seg med på grunn av situasjonen. Etter hvert ser de at dette fungerer svært bra. Så nå ønsker de digitaliseringen, sier Emil Oliver Hamborgstrøm.
Satser for fullt på Tidbit
De to unge Fredrikstad-mennene har fått hjelp til forretningsutvikling av akseleratorprogrammet til Agera. Fortsatt trekker de veksler på et nettverk av designere, webutviklere og markedsførere.
Det aller meste gjør de likevel selv.
– Vi har gått den harde veien for å spare penger. Du kan si at vi har gått trappene i stedet for å ta heisen, beskriver André Lier.
Ikke har de ansatt noen heller, selv om de innser at ansettelser vil tvinge seg frem hvis veksten fortsetter.
– Vi har ikke prioritert å rekruttere. Det tar tid, og koster penger. I stedet jobber vi mye, mye, sier André.
Veksten og den medfølgende arbeidsmengden har også endret planene deres ganske betraktelig. En ting er at årets sommerferie ble kortet ned til én helg hver. Også hele det neste året vil by på helt andre ting enn opprinnelig planlagt.
André skulle egentlig i militæret mens Emil Oliver skulle studere fra høsten. Nå blir det i stedet gründerliv på langt mer enn 100 prosent.
– Du kan ikke kombinere business med militæret eller studier. Du må være på hele tiden. Vi er gründere med høye ambisjoner. Og nå er det ikke lange veien igjen før selskapet vårt tjener penger, sier de.