Slik har Mills redusert 180 tonn salt i maten – årlig
Tema:
Innovasjon

Slik har Mills redusert 180 tonn salt i maten – årlig

De fleste nordmenn spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. Hos Mills i Fredrikstad jobber de målbevisst med innovasjon for å hjelpe oss til å spise sunnere.


Da matindustrien lovet helsemyndighetene å bidra til mindre salt og mettet fett i maten i 2015, hadde Mills Fredrikstad allerede vært på banen lenge.

I Østfold-byen begynte de å jobbe systematisk med saltreduksjon i 2004 og med fett i 2007 – altså henholdsvis 11 og 8 år før Saltpartnerskapet kom på plass.

Innovasjonsarbeidet gir resultater.

Hos Mills Fredrikstad er både produktutviklere, teknikere, sensorikere (eksperter på smak, lukt osv.) og lab-personell involvert i satsingen.

– På disse årene har vi klart å redusere innholdet av mettet fett med 19 prosent og salt med 25 prosent. Det tilsvarer 1000 tonn fett og 180 tonn salt i årlig konsum, sier produksjonssjef i Mills Fredrikstad, Camilla Øibo Hissingby.

Komplisert arbeid

Produksjon ved Mills Fredrikstad
Mills Fredrikstad produserer noen av gjengangerne i norske kjøleskap. Derfor får selv små produktendringer stor effekt.

Bearbeidede matprodukter står for 70–80 prosent av nordmenns saltinntak. Det skyldes ikke nødvendigvis at slike produkter inneholder mer salt enn maten du lager hjemme.

– «Bearbeidet mat» er ikke bare ferdigmat, men også ting som brød, kjøttdeig, smør og margarin. Så det utgjør en svært stor del av kosten vår, forklarer Øibo Hissingby.

Hun forteller at salt har en rekke nyttige egenskaper, som gjør det krevende å redusere innholdet av det: Salt bidrar til smak, binder vann og gir maten lenger holdbarhet fordi det hindrer mikrobiologisk vekst.

Selv en liten endring av en av Mills’ resepter tar normalt minst et halvt år – blant annet for å kvalitetssikre at holdbarheten ikke påvirkes.

For matvareindustrien gjør kundenes smaksforventninger arbeidet ekstra vanskelig: De vil jo nødig tukle med smaken som har fått kundene til å elske produktene deres.

Hos Mills Fredrikstad er derfor både produktutviklere, teknikere, sensorikere (eksperter på smak, lukt osv.) og lab-personell involvert i satsingen.

Påvirker folks smak

Et av produktene fredrikstadfolket har jobbet med over flere år, er Soft Flora Original.

– Da vi startet arbeidet, inneholdt den 2,2 prosent salt. Nå er vi nede i 1 prosent, opplyser Camilla Øibo Hissingby.

Hun forklarer at en så stor reduksjon neppe hadde vært mulig uten langsiktig og målrettet arbeid.

– Salt har mange roller også i margarin. Men ved å redusere saltinnholdet gradvis, påvirker vi folks smakspreferanser. Hadde vi gått fra 2,2 til 1 prosent over natten, ville forbrukerne ha reagert, sier hun.

Sensoriker i Mills Fredrikstad
Trente sensorikere står sentralt i produktutviklingen. Slik sikrer MIlls Fredrikstad at smaken forblir den samme gode.

Produksjonssjefen beskriver en tidkrevende prosess for å sikre seg mot dette. Selv en liten endring av en av Mills’ resepter tar normalt minst et halvt år – blant annet for å kvalitetssikre at holdbarheten ikke påvirkes.

– Først lager vi en småskalaproduksjon i pilotanlegget, og kjører jevnlige tester på den. Hvis resultatet ser lovende ut, lager vi en større produksjon i fabrikken, som også testes over tid. Tilslutt gjennomføres det en forbrukertest for å sikre at de sensoriske egenskapene er ivaretatt, før produktet eventuelt settes i produksjon for salg. Oppfølgingen av pilotprøvene foregår selvfølgelig hele tiden, også etter at fabrikkforsøket er satt i gang, forteller Camilla Øibo Hissingby.

Det blir mange saltkorn små. Men når hele Mills’ produksjon av margarin, kaviar og majones foregår i Fredrikstad, blir det mange tonn salt til sammen.

Fakta om Mills Fredrikstad
  • En av Mills’ to fabrikker i Norge
  • Produserer alt av margarin, kaviar og majones for selskapet.
  • All praktisk produktutvikling foregår i fabrikkens pilotsenter.
  • Fredrikstad-fabrikken har 131 ansatte.

Les også

Tema:
Industriparken
I Fredrikstad planlegger Borg Havn utslippsfri produksjon av hydrogen. Det vil gi et viktig bidrag til fremtidens industri skipsfart.
Tema:
Innovasjon
Hvert år bruker det norske forsvaret 15 millioner såkalte «rødfis». Nå har Fredrikstad-bedriften NXTech utviklet en elektronisk erstatning sammen
Tema:
Innovasjon
For halvannet siden fikk driftsplanlegger renovasjon Terje Jacobsen og overingeniør Geir Anker i geomatikkavdelingen i Fredrikstad kommune en idé: