Slik gikk Hyttefeber fra mislykket blogg til årets nettbutikk
Preben Frenning (t.v.) og Preben Alexander Lugg har vært involvert i en rekke nettbutikker også tidligere. Denne gang har det endelig tatt av. Og ennå ser de et stort potensial for vekst.
Tema:
Innovasjon

Slik gikk Hyttefeber fra mislykket blogg til årets nettbutikk

Fra et småbruk i Fredrikstad er Preben Alexander Lugg og Preben Frenning kongene av hytteutstyr. Alt takket være et helt uhørt hytteprosjekt i Finnmark.

– For meg er det helt amazing, sier Lugg og flytter litt rundt på en lyslykt før han tenner opp i bålpannen. Han holder fotoøkt for Facebook- og Instagram-kontoen til Hyttefeber, og det er nettopp det som er amazing i hans øyne.

For endelig kan han ta bildene hjemme, på egen tomt.

Preben Alexander Lugg
Levende lys setter stemning, enten du er på hytta eller i din egen hage.

Har hovedkontor hjemme

– Jeg har sittet i 15 år i et kott på skyggesiden av Bygdøy Allé. Da føles det utrolig å bo her, på et småbruk i Fredrikstad hvor jeg kan lage innholdet i min egen hage, fastslår Lugg.

Den gamle låven på tomten hans fungerer også som hovedkontor for Hyttefeber. I hvert fall enn så lenge.

Nettbutikken som 39-åringen driver sammen med kompanjong Preben Frenning (32), vokser nemlig i rakettfart. I 2019 omsatte den for 2,2 millioner, i 2020 økte omsetningen til 18,7 millioner, og i fjor viser foreløpige tall at den rundet 30-tallet.

Preben Alexander Lugg i Hyttefeber tenner bålpanne

Mens andre nettbutikker prøver å minimere antallet kundedialoger for å kutte kostnader, går vi helt motsatt vei. Vi oppfordrer kundene til å ringe oss eller chatte.

Attpåtil avsluttet året med at Hyttefeber ble kåret til årets nettbutikk innen hjem og husholdning av Prisjakt.

Nå anslår han at startupen kan nå 100 millioner i omsetning i løpet av to–tre år. Samtidig innser han at de to gründerne etter hvert vil trenge mer kapital for å vokse videre.

Å bygge laft for laft

At Hyttefeber skulle bli en suksesshistorie, var alt annet enn en selvfølge.

Historien om Hyttefeber.no startet tross alt som det stikk motsatte. Året var 2013, og Preben Alexander Lugg hadde kjøpt tomt i Finnmark til et eget hytteprosjekt. Drømmen var å bygge en liten laftehytte i villmarken på egenhånd.

– Jeg skulle gjøre alt selv. Tanken var å skape et fristed med mulighet for å jobbe samt klekke ut nye planer. Og etter hvert var det akkurat det som skjedde, sier Lugg.

Med en god porsjon selvironi forteller han videre om byggestuntet og de opprinnelige planene om å blogge om prosjektet. Det siste ble det nemlig ikke noe av. Byggejobben i seg selv viste seg nemlig å være altfor krevende til å også ta fine bilder og skrive innlegg underveis.

Ved til hyttebilder
Ved må man ha til gode hyttekosbilder. Heldigvis har Lugg plenty av ved i den gamle låven på tomten.

– Bare det å skulle bygge laftehytte i Finnmark… Det er jo ikke trær der oppe. Jeg måtte få fraktet laftestokkene fra Uvdal. Det var helt uhørt. Men hytta står.

Heldigvis førte hytteprosjektet til at han kjøpte domenet Hyttefeber.no. I 2015 bestemte Frenning og Lugg seg for å bruke domenet til å sette opp en en affiliate-butikk med hyttefokus, som brukte Instagram til å drive trafikken.

Største enkeltforhandler på et halvår

I 2019 begynte veksten. Det året fikk de en avtale med Norgesglasset, Hadeland Glassverk og Porsgrund Porselen, der Hyttefeber sendte ordrene automatisk videre til dem.

Selve lageret til Hyttefeber ligger ikke på småbruket til Preben Alexander Lugg. Men en del utstyr, det har han.

Etter å ha satt opp løsningen, dro Lugg til USA på ferie. Imens gikk ting fort i hjemlandet.

– Da jeg kom tilbake, hadde Norgesglasset forhåndssolgt solgt 20 paller(!) med et nytt kjøkkenglass som ble lansert den høsten. Og etter kun et halvt år var vi den største enkeltforhandleren av alle de tre merkevarene. De hadde én person på heltid som bare punchet ordrer fra Hyttefeber, forteller han.

Da bestemte de to seg for å satse på hytteprosjektet på fulltid.

Startet lager rett før hytteforbudet

Sent i 2019 ble det klart at gründerne måtte etablere eget lager, slik at de selv kunne ekspedere ordrene.

Så kom koronaen. Og 15. mars 2020 innførte regjeringen det famøse hytteforbudet.

– Vi fikk helt hetta, og tenkte: «Prøver de å ta livet av oss?» Vi hadde akkurat ansatt våre to første medarbeidere på kundeservice. Nå trodde vi jo at hele satsingen kom til å gå ad undas, forteller Frenning.

I stedet skjedde det motsatte. Omsetningen tredoblet seg over natten.

Preben Alexander LuggVi har ofret oss helt for kundene våre, både når det gjelder tidsbruk og inntjening. Vi ser på god kundeservice som en markedsføringskostnad.

– Det var helt tydelig at forbudet bare fikk folk til å tenke enda mer på hytta. Etter et halvår hadde vi gått fra å være den minste aktøren, til den største målt i antall sendinger hos lagerløsningen LettButikk AS, som blant annet. er lager for butikker som Ferner Jacobsen, Camilla Pihl og Holzweiler.

Satser på en annerledes kundeopplevelse

39-åringen fra Fredrikstad har vært gründer også tidligere. Han sto blant annet bak streamingtjenesten Musicnodes, som ble brukt av aviser som VG og Dagbladet og omtalt som en mulig, norsk gullgruve av Nettavisen, før Spotify og de andre streaming-gigantene utkonkurrerte den.

Sammen med Frenning har Lugg også vært involvert i andre nettbutikker tidligere, uten å lykkes på samme måte som med Hyttefeber.

– Det er sikkert en styrke å ha erfaring med å gå på trynet også. Vi har jo lært mye, sier han.

Bålpanne i tre
Her er Hyttefebers nyeste produkt innen bålpanner. Bare pass på å henge den opp i god nok tid før det blir mørkt.

– Hvorfor lykkes dere med Hyttefeber?

– Vi har tatt med oss kundetankegangen fra B2B-verden, og blandet den med «god gammeldags kundeservice». Den er helt annerledes enn det de fleste privatkunder er vant til å oppleve, svarer han, og utdyper:

– Mens andre nettbutikker prøver å minimere antallet kundedialoger for å kutte kostnader, går vi helt motsatt vei. Vi oppfordrer kundene til å ringe oss eller chatte. Dette fungerer. Vi ser at jo flere dialoger vi skaper, jo bedre er det for Hyttefeber.

Lugg tror at nettopp kundeservicen er nøkkelen til at Hyttefeber har full score – 5.0 – på Prisjakt, og at dette igjen er årsaken til at tjenesten kåret dem til årets nettbutikk innenfor sin kategori.

– Vi begynte nesten å grine da vi mottok nyheten, sier han.

– Vi har ofret oss helt for kundene våre, både når det gjelder tidsbruk og inntjening. Vi ser på god kundeservice som en markedsføringskostnad. Men å ha kundeservice i november og desember, er mye. Derfor var vi litt på stumpene da kåringen kom, sier Preben Alexander Lugg.

Da er det godt å kunne hente seg inn på hjemmekontor. I hvert fall et hjemmekontor der du også kan lure frem følelsen av å være på hytta.

Om Hyttefeber
  • Nettbutikk som har spesialisert seg på interiør og utstyr til hytta.
  • Tilbyr mange av Norges mest kjente og populære merkevarer, som Norgesglass, Lama Interiør, Espegard, Øyo og Halvor Bakke Design.
  • Startet i det små i 2015, og har for alvor vokst siden 2019.
  • Kåret til årets nettbutikk 2021 innen sin kategori av Prisjakt.
  • Basert i Fredrikstad.

Les også

Tema:
Innovasjon
Parker, blomsterbed og dammer er ikke bare pent. Med riktig planlegging er de også noen av samfunnets mest lønnsomme
Tema:
Innovasjon
Fredrikstad-bedriften LCA.no har laget en «gamechanger» for miljødokumentasjon for bedrifter. Det har gjort selskapet til en av Norges hurtigst
Tema:
Innovasjon
Selv Norges største solcelle-entreprenør er snart et IT-selskap, mener gründeren.