Hjelper oppfinnere å sette idéer ut i livet
«Gode idéer bør beskyttes» er slagordet til Karianne Torp Andersen, Erik Otby og de andre ansatte i Fluges patent.
Tema:
Innovasjon

Hjelper oppfinnere å sette idéer ut i livet

Fallgruvene er mange for gründere som vil søke lykken med oppfinnelsen sin. Fluges patent i Fredrikstad har spesialkompetanse på beskyttelse av nye oppfinnelser.

På de moderne kontorene til Fluges patent, like ved Gamlebyen i Fredrikstad, jobber det en liten gjeng som har spesialkompetanse på kommersiell beskyttelse av nye oppfinnelser. Det vil si patenter og varemerke- eller design-beskyttelse.

For Karianne Torp Andersen, som er partner og daglig leder i Fluges patent, handler det om å gjøre dette området av forretningsverdenen tilgjengelig og forståelig for alle som ønsker å gjøre oppfinnerdrømmen sin til virkelighet.

– Slike rettigheter kan kanskje virke tungt og komplisert å forholde seg til, men det er også veldig gøy og kan føre til at det åpner seg mange nye muligheter. Vi prøver å ufarliggjøre det og gir gode råd, forteller hun.

Viktig å være tidlig ute

På veien fra idé til forretningsvirksomhet kan det være mange fallgruver. I en tidlig fase bør du derfor vurdere om det er nødvendig å beskytte idéen din. Hvis ikke, risikerer du at noen andre stjeler idéen, eller at du oppdager for sent at du har kopiert en oppfinnelse som noen andre allerede sitter på rettighetene til.

– Den største fallgruven er nok at du er for seint ute til å kunne gjøre noe; Kanskje har du satt i gang produksjon – til og med vist det frem til investorer – men så har du ikke tenkt på å beskytte idéen din? Eller i det minste sjekket om du i det hele tatt har frihet til å gjøre det, sier Torp Andersen.

– Et skrekkeksempel kan være at du viser frem produktet ditt på en messe, og så står det en litt lenger ned i gangen som egentlig eier idéen: Du har brukt flere titalls tusen kroner på prototyper, reklameartikler og annet, og så kommer det plutselig en bort og sier at «det der har vi produsert i fem år». Da kan de i tillegg kreve erstatning fra deg, hvis produktet ditt har vært i salg. Det er det som er det farlige ved å ikke sjekke på forhånd, legger hun til.

FIMBULVETR® – Beskyttelse av patent, varemerke og design for nyutviklede truger fra Snowmotion.

Snowmotion – en suksesshistorie

Ett av selskapene som Fluges patent har hjulpet på veien er Fredrikstad-bedriften Snowmotion. De har utviklet truger av høyteknologisk termoplast som gir et mye bedre feste i snøen. For fem år siden hadde gründerne kun en idé som de ønsket å beskytte, og i dag blir det ferdige produktet eksportert til USA, Canada, Japan og flere EU-land, og gründerne er i ferd med å tjene gode penger på oppfinnelsen sin.

–De har i dag patentbeskyttet det, designbeskyttet det og varemerkebeskyttet det. De har tettet alle hull, sier Torp Andersen.

Dette innebærer altså at andre, større aktører ikke kan kopiere idéen eller designet bak trugene, og heller ikke Snowmotions Fimbulvetr®-logo eller merkenavn.

«Gode idéer bør beskyttes»

Slagordet til Fluges patent er enkelt og greit at «Gode idéer bør beskyttes». Dette er også noe investorer er opptatt av. De har for eksempel opplevd flere ganger at kunder kommer for å søke om patent etter å ha vært i møter med investorer, uten å være klar over konsekvensene det kan ha:

– I møtet har de blitt spurt «Har du beskyttet idéen din?» «Nei, det har jeg ikke.» «Beklager, da er vi ikke interessert». Investorene ønsker å sette i gang produksjonen av et produkt som de har stor tro på. Men hvis den som eier oppfinnelsen allerede har vært rundt omkring for å prøve å skaffe midler, så er det for sent, sier Torp Andersen.

– Et godt råd er at du i det minste skriver en taushetserklæring som du får investoren til å signere på. Du er fortsatt ikke sikret, men da stiller du i alle fall litt sterkere frem til patentsøknaden er sendt inn, avslutter hun.

Patent vs. varemerke og design
  • Forskjellen på et patent og en varemerke- eller designbeskyttelse, er at patenter gjelder kun for nye eller nyskapende produkter, samt nye fremgangsmåter for og anvendelser av et eksisterende produkt. Varemerke- eller designbeskyttelse er derimot til for å sikre de kommersielle rettighetene til immaterielle oppfinnelser.
  • En patentsøknad koster typisk et sted mellom 40- og 100 000 kroner. Varemerke- og designbeskyttelse er betydelig rimeligere, ca. 10-20 000 kroner.
  • Behandlingstiden for et nytt patent varierer fra ca. halvannet år til inntil 10 år. Ofte er det mange detaljer som må sjekkes grundig før et patent kan innvilges. For immaterielle rettigheter vil behandlingstiden normalt være kortere.
  • Mens en patentsøknad er til behandling, kan produktet merkes med «patent pending» for å advare andre mot å kopiere oppfinnelsen.

Les også

Tema:
Innovasjon
Tidligere har alle sidepropeller til båter brukt «hyllevare» elmotorer. Inntil nå. Verdensledende Sleipner i Fredrikstad har nemlig utviklet sin
Tema:
Innovasjon
Korte hjemmesykepleie-besøk for å gjøre målinger pasienten kan ta selv, bør effektiviseres bort, mener Dignio-sjef Lars Christian Dahle.
Tema:
Innovasjon
Noen få skritt unna Bård Ekers designkontor i Fredrikstad jobbes det for fullt på en helt annen måte. Der