– Vi gjør all utvikling i Fredrikstad, også produksjon. Med norsk lønnsnivå. Det gjør at vi ikke har noe valg. Skal vi være konkurransedyktige, må vi være best. Ellers vil ingen betale mer for våre produkter, sier Thomas Skauen i Sleipner.
Selskapet investerer nå over 250 millioner kroner i ny fabrikk sentralt i Fredrikstad for å legge forholdene til rette både for videre vekst og videreutvikling av kritisk in-house kompetanse.
Verdens første
Denne spisskompetansen har vært helt avgjørende for det selskapet nå lanserer: Verdens første elmotor til thrustere – sidepropeller – som er spesiallaget for maritim bruk. Inntil nå har alle produsenter i segmentet kjøpt standard elmotorer som ikke er utviklet spesielt for sjø og hav.
Teknologien er egentlig helt «overkill» for kun å brukes til baugpropeller. Men alt har vært gjort med tanke på å bygge spisskompetanse for fremtiden.
Resultatet er ifølge prosjektleder Ole Kristian Olsen, en elektromotor som er lettere, mindre og gir større kraft med lavere strømforbruk. Dette gjør igjen at båtdesignerne kan utnytte mer av skroget til boareal – i tillegg til at lettere komponenter ombord gir mindre vannmotstand og dermed lavere drivstofforbruk.
– Den nye elmotoren gir også mye større mulighet til å kontrollere trekkraften nøyaktig – og helt umiddelbart, sier han.
– Dette er et kvantesprang innen thruster-teknologi. Dermed leverer den på det vi skal. For vi utvikler teknologi på Tesla-nivå innen dette feltet nå, fastslår Skauen.
Har sett til bilindustrien
Sleipner har 30 ingeniører – uvanlig mange for en produksjonsbedrift med 150 ansatte – i tillegg til et nært samarbeid med Høyskolen i Østfold, NTNU og det svenske universitetet KTH (Kungliga Tekniska Högskolan).
Skal vi være konkurransedyktige, må vi være best. Ellers vil ingen betale mer for våre produkter
I utviklingsarbeidet har de også hentet inspirasjon fra teknologimiljøene som ligger lengst fremme i arbeidet med elmotorer.
– Vi har sett mot bilindustrien, og gjort en stor researchjobb på både komponenter og teknologi, sier Ole Kristian Olsen.
Forskjellene er likevel altfor store til at det nytter å prøve seg på «reverse engineering». For å få det beste resultatet, må produktet tilpasses nøyaktig.
– Ethvert produkt som skal om bord i en båt i saltvann, får helt andre krav til blant annet vannbestandighet. Vi har kunder som lager båter som går i 50 knop, i kanskje 2–3 meter høye bølger så det slår og spruter, sier han før han peker på en annen stor forskjell mellom biler og båter:
– Biler kjører gjerne i milevis. Våre sidepropeller jobber i korte intervaller, men med svært høy kraft.
Kan tilpasses fremtidens behov
Fredrikstad-selskapets elmotorteknologi har tatt over fem år å utvikle. Det skyldes delvis leveringskrisen på blant annet microchips og generelt lange leveringstider på mange komponenter, men også at ambisjonene har vært skyhøye.
– Teknologien er egentlig helt «overkill» for kun å brukes til baugpropeller. Men alt har vært gjort med tanke på å bygge spisskompetanse for fremtiden, sier Thomas Skauen.
Fremtidige utslippskrav vil bli langt strengere, spesielt i havneområder. Derfor har ikke Sleipner kun utviklet en elektrisk sidepropellmotor, men en maritim elektromotor – som også kan skaleres opp og potensielt benyttes til en rekke applikasjoner ombord i fremtiden.
– I Amsterdam har de allerede satt en dato for når båtene skal kjøre utslippsfritt i byens indre kjerne, og mange innsjøer i Europa har hatt forbud mot forbrenningsmotorer i mange år. Slike krav vil garantert komme også andre steder, og da særlig med tanke på lokal forurensning, sier Skauen.
– Fremtidens båter vil bli elektrifisert og hybridisert. En båt på 100 tonn som går fra Palma til Portofino, vil ganske sikkert ha noe utslipp i overskuelig fremtid for å ha nødvendig rekkevidde. Men det er både et ønske i bransjen og vil nok bli et krav om å redusere CO2-utslippene. Vi skal være i front for å bidra til dette, fastslår Ole Kristian Olsen.
– Vi har flere spennende prosjekter gående som foreløpig er konfidensielle, men for å komme i mål er vi avhengig av å ha dyktige utviklere med på laget. Der kom en liten gulerot til yngre lesere altså, avslutter Skauen.