Da Hydro og svenske Northvolt lanserte planen om Hydrovolt sammen i 2020, hadde én mann visst om planene lenger enn noen andre: Daglig leder Fredrik Andresen i Batteriretur.
Resirkuleringsanlegget for brukte elbilbatterier var nemlig hans hjertebarn.
Filosofien bak etableringen var i grunnen enkel: Norge er lengst fremme i verden på elbiler. Da burde vi vel også være fremst på å resirkulere elbilbatterier?
En slik resirkulering ville også være viktig både for miljøet og forsyningssikkerhet, siden mange av metallene som brukes i moderne batterier er mangelvare.
Det er Europas største batteriresirkuleringsfabrikk, med fire ganger så stor kapasitet som vår nærmeste konkurrent. Og vi bygde den på ni måneder, stort sett over Teams.
Trengte tempo og kraft
I 2017 begynte han et planmessig arbeid for å realisere drømmen. Aller helst skulle det skje i hjembyen Fredrikstad, der hans eget selskap allerede tar imot alle batterityper som samles inn i Norge – inkludert elbilbatterier.
– Jeg sier gjerne at jeg har brukt tre år av livet mitt på å finne de rette partnerne til å lukke kretsløpet for batterier i Norge, sier Fredrik Andresen.
Hydro fanget raskt interesse for prosjektet. De hadde allerede vært involvert i en pilotstudie om temaet sammen med Andresen.
Én industrigigant og ett vekstselskap, begge tunge på kapital, teknologi og kompetanse. Hydro og Northvolt var en perfekt match.
Dermed hadde han en av landets virkelige industrigiganter på kroken. Andresen var likevel ikke fornøyd. Behovet, og dermed markedet, for fabrikken var enormt – og prekært. Her gjaldt det altså å snu seg rundt raskt for å få et forsprang.
Derfor ville han ha en partner til med på laget.
– Hydro er en supertanker. De kjører fort når de først kjører, men de kan ta lang tid å snu, forklarer han.
Ganske raskt falt blikket på svenske Northvolt, som er i ferd med å etablere en gedigen batterifabrikk over kjølen.
– De hadde brukt to år på å skape like stor børsverdi som Hydro hadde gjort på over 100 år. De ville gi oss moment og tempo, akkurat det vi trengte, sier Andresen.
Perfekt match
Én industrigigant og ett vekstselskap, begge tunge på kapital, teknologi og kompetanse. I tillegg har begge selskapene også en klar interesse av materialene Hydrovolt produserer. Northvolt fordi de produserer nye batterier, Hydro fordi en fjerdedel av batteriene består av et av deres viktigste produkter, aluminium.
– Hydro og Northvolt var en perfekt match, fastslår Fredrik Andresen.
Nå gjensto det bare å motivere dem til å investere i nettopp hans idé – og aller helst i hjembyen Fredrikstad.
Gode argumenter for Fredrikstad
– Ingen av selskapene er Kirkens Bymisjon, så jeg trengte gode argumenter. Heldigvis mente jeg å ha det, sier han.
– Batteriretur er Norges ledede på innsamling av elbilbatterier. Tilgangen på batterier var altså på plass allerede. Vi har også flere av Europas ledende bilprodusenter med på eiersiden, og har en mengde innovative løsninger, begynner han og fortsetter:
– I tillegg ligger Batteriretur like ved Borg havn, som gir en port videre til hele Europa. Det er viktigere enn mange tror.
Norge er lengst fremme i verden på elbiler. Da burde vi vel også være fremst på å resirkulere elbilbatterier?
Kommunikasjonssjef Anders Vindegg i Hydro bekrefter at alle disse faktorene spilte inn. Den aller viktigste grunnen var likevel Andresens selskap.
– Hydrovolts anlegg ble lagt til Fredrikstad fordi vi her blir «nabo» til Batteriretur, svarer han – før han legger til resten av begrunnelsene for hvorfor Hydrovolt og Fredrikstad er en så god match.
Fredrik Andresen berømmer også Fredrikstad kommune, statsforvalteren og det offentlige virkemiddelapparatet, og mener at de skal ha sin del av æren.
– Kommunen var fremoverlent og viste tydelig at de ville ha oss her. Det, sammen med 43 millioner fra Enova til risikoavlastning, var viktig, sier han.
Europas største, men bare starten
I mai startet Hydrovolt driften i et flunkende nytt anlegg, vis a vis Batteriretur i Fredrikstad. Samtidig overlot Fredrik Andresen rollen som daglig leder i selskapet til Peter Qvarfordt.
– Da var selskapet oppe å gå. Tidspunktet var riktig for å la andre ta over, så jeg kan konsentrere meg om Batteriretur, forklarer han.
Han er tydelig stolt over hva de har fått til, på knappe to år siden den første pressemeldingen om samarbeidet.
– Det er Europas største batteriresirkuleringsfabrikk, med fire ganger så stor kapasitet som vår nærmeste konkurrent. Og vi bygde den på ni måneder, stort sett over Teams, sier han.
Foreløpig har anlegget i Fredrikstad kapasitet til å resirkulere 12.000 tonn batteripakker i året, altså batteriene i cirka 25.000 elbiler.
Fredrik Andresen er klar på at dette bare er starten.
– Vi er først i verden og lengst fremme i verden. Europa trenger minst 10 Hydrovolt-fabrikker til i årene fremover for å dekke behovet. Det er hyggelig å lage piloten her i Fredrikstad, og Hydrovolt kommer til å utvide her i byen. På sikt er ambisjonen å 20-doble kapasiteten. Da må Hydrovolt ut også i Europa.