Solid fundert vekst, ledende produktutvikling og gründerkultur som fortsatt sitter i veggene etter mer enn 60 år. Det er suksessoppskriften bak Jackons europeiske isolasjonseventyr som nå omsetter for milliarder.
– Byggebransjen er i konstant og rask utvikling. Det kommer nye krav fra kundene og fra myndighetene. Særlig vil kravene om mer energieffektive isolasjonsmaterialer bare øke. Vi som produsent er aktivt med å drive den utviklingen fremover – gjennom innovasjon og stadig nye og bedre produkter, sier konsernsjef i Jackon, Stein Trygsland.
Jackon er Nordens ledende produsent av isolasjon og emballasje i ekspandert polystyren (EPS), ekstrudert polystyren (XPS) og ekspandert polypropylene (EPP) til byggebransjen og industrien. De fleste kjenner dette som de lilla eller hvite platene de ser på byggeplasser. Siden oppstarten i 1956 har selskapet hatt sitt hovedkontor i Fredrikstad.
Eget kompetansesenter
De fleste tenker ikke på det, men det ligger årevis med erfaring og ekspertise bak utviklingen og produksjonen av isolasjonselementene i husene vi bor og oppholder oss i.
– Vi må hele tiden jobbe for å være best i klassen. Derfor bruker vi bruker betydelige ressurser på utvikling av nye isolasjonsløsninger, byggesystemer og produksjonsmetoder. Vi har også et eget kompetansesenter i Fredrikstad. I en 2000 kvadratmeters hall kan våre kunder få demonstrert og testet løsningene i stor skala, forteller Trygsland.
Gründerånden lever videre
At gründerkulturen fremdeles sitter i veggene selv etter mer enn 60 år er, i følge Trygsland, avgjørende for selskapets fortsatte vekst.
– Trinnvis vekst har hele veien vært nøkkelen til vår suksess. En langsiktig veksthorisont og en langsiktig eierskapsfilosofi hvor overskuddet går tilbake til selskapet er en bærebjelke. Vi tror på at gründerånden aldri må dø ut, at vi hele tiden må jobbe for å bli enda bedre på det vi kan – og at for å bli best, så må vi utvikle og knytte til oss de beste folkene. Dét er oppskriften til Jackons vekststrategi, slår han fast.
Jackon startet med en aksjekapital på 15 000 kroner i 1956, og forventer nå en omsetning på 2,8 milliarder i 2017. Det betyr nærmere 10 prosents vekst hvert år siden oppstarten – uten negativt resultat noensinne.
– Vi har bygget vår vekst sten på sten. Fra begynnelsen i 1956 og frem til i dag hvor vi er en av Europas ledende aktører innenfor vårt felt, forteller Trygsland.
Investerer over hele Europa – og bruker 100 millioner i Fredrikstad
I dag har Jackon totalt 18 fabrikker fordelt over seks land i Europa – fra Rovaniemi i nord til Belgia i sør. 15 av disse ligger i Norden. Selskapet kan skilte med noen av Nordens mest moderne anlegg for fremstilling av isolasjon og emballasje i EPS, XPS og EPP. De mest kjente merkenavnene er Jackopor® (EPS), Jackofoam® (XPS), Thermomur®, Jackon Ringmur og Jackon våtrom. Jackon leverer også store volumer av kasser for pakking av fisk i alle størrelser.
Nå satser selskapet tungt i hjembyen Fredrikstad, og investerer inntil 100 millioner kroner i nytt produksjonsanlegg for XPS-isolasjon, som benyttes som mark- og frostisolasjon og ved isolering av flere typer konstruksjoner, for eksempel flate tak.
– De fleste av våre linjer er allerede helautomatisert. Det vil si at når trucken henter produktet, så er dét første gang det blir tatt i av menneskehender. Og med denne nye ekstruderingslinjen for XPS-isolasjon som vi nå investerer i her i Fredrikstad, får vi et anlegg som er ”state of the art”. Det vil øke vår konkurranseevne enda mer i hele det skandinaviske markedet, forklarer Trygsland.