Gjør annonser på nett mer treffsikre og mindre irriterende
Per-Elling Braseth-Ellingsen (til venstre), CEO i Tactic Real-Time Marketing i Fredrikstad, opplever høy etterspørsel etter selskapets annonseløsning fra store aktører i Norge og utlandet.
Tema:
Innovasjon

Gjør annonser på nett mer treffsikre og mindre irriterende

Tactic Real-Time Marketing i Fredrikstad har suksess med en løsning som gjør digital markedsføring mer treffsikker og relevant for forbrukerne. – Våre beregninger viser at produksjonskostnadene kuttes med 60 % mens salget til annonsørene øker med 20 %.

– Enkelt fortalt kan annonsører produsere og styre alle sine digitale annonser fra ett sted. Ved at annonsene kan endres i sanntid, gjør vi annonsene mer relevante og treffsikre. Annonsene forbrukerne ser blir mer interessante og mindre irriterende, forklarer Braseth-Ellingsen, som snart er klar for internasjonal lansering. Bedriften har allerede store kunder som DNB, HBO Nordic og Boots på kundelisten.

Forenkler prosessen

Tactic skiller seg fra andre aktører i markedet ved at de har utviklet en skybasert og brukervennlig plattform som kan brukes uavhengig av hvor annonsøren ønsker at annonsen skal vises. Dette gjør at kostnadene til annonsørene går ned, mens relevansen for forbrukerne øker.

Idéen bak løsningen kom da søsterselskapet Netron for seks år siden ble utfordret av kunden Color Line. De var lei av å bruke mye tid og penger på å designe og produsere enkeltannonser på nytt hver gang de fikk nye tilbud. Løsningen Netron kom opp med var en modul som gjorde at Color Line kunne endre budskap og prisinfo på annonsen med noen få grep.

– Vi så raskt at dette var et unikt verktøy som skapte en bedre arbeidsflyt og som gjorde hverdagen enklere for annonsørene. Idéen ble spunnet ut i et nytt selskap og et nytt produkt som i dag er Tactic Real-Time Marketing: Én plattform som har som mål å bli brukt til digital markedsføring i hele verden, sier CEO i selskapet.

Annonseløsningen som Tactic har utviklet forbedrer og forenkler prosesser som tidligere tok mye av annonsørenes tid.

Ifølge Tactic Real-Time Marketing sine beregninger kutter deres løsning kostnadene knyttet til produksjon av digital markedsføring med 60 %, og øker salget til annonsørene med 20 %. Etterspørselen i markedet har vært stor, og selskapet har vokst i takt med behovet hos kundene. Og snart rulles løsningen ut i et internasjonalt marked som er i kraftig vekst. – Det er ikke et spørsmål om annonseproduksjon skal automatiseres og målrettes, det er et spørsmål om hvilken plattform som vil dominere. Vi ønsker å bli størst!

Viktig med kompetanse i lokalmiljøet

Innovative idéer kan oppstå og realiseres mange steder. Allikevel tror Braseth-Ellingsen at lokalisering har spilt en rolle for Tactic. – Fordelen med å holde til i Fredrikstad er den korte veien til kompetansen og et oversiktlig fagmiljø. Her jobber noen av de beste aktørene innenfor dette området i Norge, mener han.

Selskapet startet opp som en del av miljøet på Hydrogenfabrikken i Fredrikstad, det som nå heter Blender Collective. – Uten dette oppstartmiljøet rundt oss ville neppe Tactic blitt det vi er i dag. Braseth-Ellingsen trekker i tillegg frem Fredrikstad sitt sterke, kreative miljø. Mange virksomheter jobber mot både norske og internasjonale kunder.

– Alle kjenner alle og selv om man noen ganger konkurrerer om kunder, er samarbeidet godt. Vi snakker jevnlig om felles faglige utfordringer, avslutter CEO i Tactic Real-Time Marketing Braseth-Ellingsen.

Markedsdrevet innovasjon
  • Tactic har utviklet en løsning som automatisk setter sammen og publiserer innhold til alle digitale plattformer fra ett sted – i nåtid
  • Selskapet ble etablert i 2013.
  • 25 ansatte, 10 av dem i Norge.
  • Kunder i Norden og Nord-Amerika.
  • Kontorer i fire nordiske land.
  • Kompetanse fra seks ulike nasjoner.
  • På kundelisten i Norge står blant annet DNB, Coop, SpareBank1, Synsam, Apollo, Boots Apotek, HBO Nordic og Meny.

Les også

Tema:
Innovasjon
Korte hjemmesykepleie-besøk for å gjøre målinger pasienten kan ta selv, bør effektiviseres bort, mener Dignio-sjef Lars Christian Dahle.
Tema:
Innovasjon
Fredrikstad Seafoods landbaserte oppdrettsanlegg kan bane vei for fiskeoppdrett på helt nye steder.
Tema:
Teknologi
Optiske sensorer og presise trykkluftkanoner må til for å gjøre din og min søppel om til verdifulle råstoffer.