– I starten var det veldig tøft. Jeg var 18 år og skulle delta i salgsmøter med store selskaper. Det var noe helt annet enn å stå i kassen i en storkiosk, sier Helan Athina Darbs om starten som lærling i IDYLL Festivalen.
Nå, to og et halvt år senere, jobber hun fortsatt i festivalen, som fast ansatt. Og hun elsker både jobben og arbeidsoppgavene.
– Det skjedde noe da festivalen nærmet seg. Jeg begynte å forstå mer av hva vi gjør og hvordan vi bør gjøre det. Etter hvert følte jeg meg mer og mer trygg i jobben, sier hun.
Jo mer ansvar jeg gir de unge, jo bedre jobber de.
I dag har 20-åringen og lærlingene ansvaret for festivalens samarbeid med merkevarer som Coca-Cola, Burns, SpareBank1, Craft, Bravida og Jøtul. I tillegg var Helan arrangementsansvarlig for løpsfesten Nyttårsløpet, som festivalen overtok ansvaret for i fjor.
I 2024 skal festivalen som har huset artister som Karpe, Zara Larsson, Alan Walker, Dagny, A-ha og Broiler, øke omsetningen ytterligere.
Bruker lærlinger aktivt
For IDYLL-sjef Terje Olsen er bruken av lærlinger en stor del av suksessoppskriften til festivalen, som har blitt en av Norges største på rekordtid. På syv år har den økt fra 2500 til 38.000 solgte billetter og 2,7 til 85 millioner i budsjett.
Han tok inn den første lærlingen innen salg og service i 2017, og ansatte ham så snart lærlingtiden var omme. I 2021 kom Helan inn som ny lærling. Da også hun fikk fast ansettelse i fjor sommer, hentet han inn enda en lærling fra Frederik Videregående Skole.
Dermed har halvparten av festivalens seks ansatte kommet via lærlingveien.
– De står for det meste av inntektene våre. Både fra sponsorer og billettsalget. I tillegg holder de i sosiale medier, influencere … ramser han opp og konkluderer:
– Jo mer ansvar jeg gir de unge, jo bedre jobber de. De er flinke, altså!
Mener flere bør gjøre det samme
At lærlinger har blitt en så stor del av IDYLL Festivalens arbeidsmetode, er egentlig tilfeldig.
– Jeg hadde ikke tenkt tanken i det hele tatt. Men Stian Bruen Berntsen ga seg ikke. Han ville jobbe for oss. Da jeg til slutt ga ham sjansen, ble jeg så fornøyd at jeg ville gjøre det igjen med Helan – igjen med svært gode resultater. Nå merker jeg at dette er den riktige veien å jobbe, sier Terje Olsen. IDYLLs lærlinger stiller dessuten gjerne opp i klasserommet på skolen selv, for å dele av sin kunnskap fra arbeidslivet.
52-åringen er ikke i tvil om at flere bedrifter bør gi unge mennesker ansvar.
– Alle som jobber mot en yngre kundegruppe, bør få inn unge medarbeidere, slår han fast.
– Ting skjer så fort, og det dukker opp nye ting hele tiden. Da må du få inn unge folk for å kunne kommunisere på den rette måten. Jeg har ikke peiling på hvilke influencere du bør bruke. Og hvis du må google for å finne det ut, er du allerede for sent ute, fortsetter han.
– Jeg er helt enig med Terje, begynner Helan. Samtidig er hun rask med å nyansere bildet litt:
– Nøkkelen er nok variasjon. Jeg tror at et ungt miljø er bra. Hos oss er Terje den eneste som er «voksen», alle andre er under 25 år. Den dynamikken fungerer veldig bra. For han ser ting som vi ikke ser og er kanskje mer realistisk på endel ting.
– Det er nok fortsatt en del som jeg er bedre på enn ungdommen. Som å gå i møter med kommunen og politikerne, repliserer Terje.
Utfordrer kundene med andre ideer
Studier viser at generasjon Z – født mellom 1996 og 2010 – uttrykker seg like naturlig med bilder og emojier som med tekst. I tillegg er de vokst opp med at du kun har seks sekunder til å påvirke dem.
Medarbeidere mellom 18 og 23 år holder i samarbeidsavtalene med blant annet Coca-Cola og Burn. Ifølge Terje Olsen bidrar det med helt andre tanker inn i møtene enn han ville ha tenkt.
– Alle som jobber mot en yngre kundegruppe, bør få inn unge medarbeidere.
Det tror også Helan Athina Darbs.
– Jeg merker ofte i møtene at jeg har andre tanker enn samarbeidspartnerne om hvordan vi skal nå kundene deres. Det er veldig gøy å utfordre kundene på det. For ingen av oss har jo fasiten, sier hun.
Som regel tar hun da utgangspunkt i seg selv, folk hun kjenner, og folk som er yngre.
– Målet er å treffe dem på en best mulig måte, samtidig som du gir verdi til bedriften, fastslår hun og tenker seg om en stund.
– Jeg kan ikke komme på én gang det har gått dårlig.