– Navnet er ikke så forklarende lenger. Men det fungerer fint som en merkevare for kvaliteten vi leverer. Så vi lever fint med det, sier Bjørn Øyvind Bya.
Med et av landets største miljøer innen animasjonsfilm utenfor Oslo, konstaterer Showfabrikk-sjefen at selskapet han var med å starte i 2004, ikke lenger er en liten bedrift.
De har kapret store kunder, gang på gang, med langsiktige avtaler. Også økonomisk er det langt mer enn greit, med over 3 millioner kroner i overskudd i 2019.
På kundelisten står store aktører som Volvo, Husqvarna, Optronics og LO Stat.
– Vi har alltid vært en sunn bedrift. Men det er først de senere årene at vi har fått litt margin, noe som igjen gir oss mulighet til å investere videre i både utstyr og kompetanseheving, sier han.
Digital læring for store kunder
Veksten skyldes hovedsakelig at Fredrikstad-selskapet har vokst seg stort på å produsere filmer og innhold til digital opplæring. På kundelisten står store aktører som Volvo, Husqvarna, Optronics og LO Stat for å nevne noen.
– Digital opplæring, onboarding av nyansatte osv. har blitt en fin nisje for oss, og noe vi gjør for en rekke store kunder. Vi løser også kundenes behov for å lære opp brukerne av maskiner som gravemaskiner, industrisager, lifter og så videre, forklarer Bya.
Showfabrikken lager filmer både med animasjon og med levende skuespillere. Til e-læring og onboarding er Bjørn Øyvind Bya likevel ikke i tvil: Han foretrekker animasjon.
– For all del. Vi gjør begge deler og er glade i begge deler. Men animasjon er både mest fleksibelt og mer tidløst. Hvis regler, prosedyrer eller navn endrer seg, er det enkelt å gjøre om på en animasjonsfilm, i stedet for å kalle inn skuespillerne på nytt. Du slipper også problematikken rundt hår- og klesstiler som går av moten, og medarbeidere som skifter jobb, forklarer han.
Han legger til at animerte mennesker også fungerer godt til mer følsomme temaer, som prosjektene de har gjort om psykisk helse for prosjektet Tankekraft med Trygve Børve og Fagakademiet/AOF.
Tror digital læring og events har kommet for å bli
Showfabrikken har hatt sterk vekst i flere år, med mer enn dobling av driftsinntektene fra 2015 til 2019. Bya legger ikke skjul på at koronapandemien har gitt veksten ytterligere boost – både innen e-læring og produksjon av livestreaming.
Animasjon er både mest fleksibelt og mer tidløst.
Han tror likevel ikke at etterspørselen vil gå tilbake til før-korona-nivået når samfunnet åpner igjen.
– Jeg tror at verden har blitt forandret for alltid. At mange har sett fordelene med digitale løsninger, ikke bare når det gjelder opplæring, men også konferanser. Bedrifter, organisasjoner og offentlig aktører har brukt fryktelig mye penger på det tidligere. Jeg tror de vil tenke annerledes på pengebruken i fremtiden, sier han, og legger til:
– Vi ser allerede nå at i 2021 vil det være vind i seilene.
Endret underveis
Bya medgir at både oppdragene og kundene er noe ganske annet enn han og medgründer Åge Sten Nilsen, bedre kjent som «Glam» i Wig Wam, så for seg da de startet opp, og sistnevnte kunne finne på å komme til kontoret med leppestift og spandexbukse.
– Da var tanken å sette opp show, gjøre lydproduksjon og lage radioreklamer, sier Bjørn Øyvind Bya. Han forteller at Wig Wam-sangeren var med i cirka ett år før han ble rockestjerne på heltid.
– Så vi har lyktes med drømmen, begge to, smiler han.