En rent solcelledreven hurtiglader høres nyskapende ut i seg selv. Men det er ikke hurtigladeren i seg selv som er poenget med anlegget Fredrikstad-bedriften Solcellespesialisten har satt opp på Færder videregående skole.
– Det unike med forsøket er at det er et rent likestrømsanlegg. Vanligvis omformer dagens solcelleanlegg strømmen til vekselstrøm, sier Carl Christian Strømberg i Solcellespesialisten.
Hurtigladere – og hjemmeladere, for den saks skyld – sender likestrøm til bilen. Siden strømtilførselen er vekselstrøm, har de derfor en likeretter som omgjør kraften til likestrøm.
– Du hører det hvis du står ved en hurtiglader. Det er ganske mye summing. Det er kjølevifter. For likeretteren skaper mye varme, altså effekttap, forklarer Strømberg.
- I vekselstrøm (AC) endrer strømmen retning – plusspolen blir minus og omvendt. I Norge skjer dette 50 ganger i sekundet og i USA 60. Derfor står det «50/60 Hz» på de fleste elektriske apparater.
- I likestrøm (DC) er retningen konstant. Plusspolen på batteriet kobles til pluss i apparatet, og er alltid pluss mens minuspolen alltid er minus.
- I dag er det vekselstrøm som gjelder, både i høyspentledninger og i stikkontaktene hjemme. Men det måtte ikke bli sånn.
- Bakgrunnen er den såkalte «strømkrigen» på 1880-tallet. Thomas Alva Edison kjempet for likestrøm, Nikola Tesla slåss for vekselstrøm. Og Edison tapte.
Likestrøm og vekselstrøm
Likestrøm gir mindre effekttap
De aller fleste strømanlegg i dag bruker vekselstrøm (AC). Når Solcellespesialisten nå tester ut et rent likestrømsanlegg(DC), er det fordi likestrøm har sine klare fordeler. Spesielt i et solcelleanlegg, siden solcellene i utgangspunktet produserer likestrøm.
– Både hydrogenproduksjon og det meste i moderne næringsbygg kjører på likestrøm.
– Hver gang strømmen skal bytte fra AC til DC og omvendt, får du en del tap. I en elbillader, for eksempel, er tapet på rundt 10 prosent, forteller Strømberg.
Ved å kjøre likestrøm hele veien fra strømkilden (solcellene) til bilen, eliminerer forsøksanlegget til Solcellespesialisten nesten hele dette effekttapet.
Stort potensial
Carl Christian Strømberg konstaterer at solcelledrevne hurtigladestasjoner kan bli et marked, blant annet på rasteplasser hvor det ofte ikke fins vanlig strømnett.
Potensialet til forsøksprosjektet i Fredrikstad er imidlertid mye større.
Hver gang strømmen skal bytte fra AC til DC og omvendt, får du en del tap.
– Både hydrogenproduksjon og det meste i moderne næringsbygg kjører på likestrøm. Det samme gjør LED-lampene i tunneler, hvor hver eneste lampe i dag har en likeretter, sier han og fortsetter:
– Dette forsøket går derfor egentlig på å lage et likestrømsanlegg, og teste ut mulighetene som ligger i det i alt fra industrielle bygg til tunneler. For ikke å snakke om eksportmarkedet. I Afrika er det for eksempel mange mikrogrid-anlegg som ikke er koblet til strømnettet i det hele tatt.
Solcellespesialisten-gründeren ser for seg å drive prøvedrift av anlegget på Færder videregående skole i et år. Etter dette vil markedslederen forhåpentligvis være klare til å tilby likestrømsanlegg til markedet.
– Vi ville kunne installere det for kunder allerede nå. Men da måtte de være forberedt på å bruke mye tid på å regulere anlegget, sier han.