– Ledere bør slutte å bruke kvelden til meningsløst arbeid
Hans-Morten Anonsen i WiCan protesterer ikke på betegnelsen "digitaliseringsmisjonær". - Jeg føler at det er de vi har drevet med hele tiden, sier han.
Tema:
Teknologi

– Ledere bør slutte å bruke kvelden til meningsløst arbeid

Hvis Hans-Morten Anonsen får det som han vil, trenger ingen bedriftsledere lenger bruke kvelden til å sende bilag til regnskapsføreren – heller ikke i små og mellomstore bedrifter.

– Det er lett å måle prisdifferansen mellom to datasystemer eller regnskapstjenester. Det virker som at mange ledere ikke husker at også deres tidsbruk har en pris for bedriften. Og at inntjeningen ved å få mer tid til ledelse, salg og markedsføring, trolig vil være langt større enn prisforskjellen mellom tjenestene, sier Hans-Morten Anonsen (48) .

Den daglige lederen i WiCan konstaterer likevel at forståelsen for at digitalisering gir store gevinster, også begynner å bli utbredt blant lederne i små og mellomstore bedrifter.

– Jeg hadde møte med en gullsmed i dag. Han så med en gang at han ville spare penger og unngå masse unødig arbeid. Dermed ville han kunne bruke mer tid bak benken, på å lage smykker, i stedet for å jobbe med papir, forteller han.

Han forklarer at nettopp det er grunntanken til firmaet hans:

Fredrikstad-bedriften syr sammen programvareløsninger og lærer opp brukere slik at bedrifter kan bruke minst mulig tid på administrasjon. «Minst mulig tid» vil si at samme opplysning aldri skal måtte skrives inn to ganger – uansett hvor mange systemer den må inn i. Hvis bedriftens kunde allerede har skrevet inn opplysningen, skal bedriften slippe å bruke tid i det hele tatt.

Alt kan snakke sammen

– Å gjøre ting to ganger, er tungvint. Og det er helt unødvendig med dagens datasystemer, fastslår Hans-Morten Anonsen.

Han bruker igjen en konkret kunde som eksempel: En ung gründer i Oslo.

Unge ledere og medarbeidere er ikke villige til å bruke kvelden på å videresende og rydde i dokumenter. De kan gjerne jobbe på kvelden, men ikke på meningsløst arbeid

– Når han får en bestilling i nettbutikken, går ordren direkte til produksjon og lager. Transaksjonen blir lagt inn i regnskapet, og salgsstatistikken blir oppdatert. Alt sammen helt uten at han er involvert. Han ser det bare på et dashbord, hvis han vil, forklarer Anonsen.

Belønningen er åpenbar, mener han.

– Gründeren kan nå bruke tiden på salg og markedsføring, i stedet for å sende ordrer til produksjon og lager, og bilag til regnskapsføreren, sier han.

De unge forventer sømløse systemer

Oslo-gründeren er 28 år. For ham og hans generasjon er det en selvfølge at datasystemene snakker sømløst sammen, forklarer WiCan-sjefen.

– De unge i dag har aldri opplevd tungvint. De forventer bare at systemene skal fungere og være integrerte, sier han.

Hans-Morten Anonsen i WiCan
Hans-Morten Anonsen var én av tre ansatte da WiCan startet. Nå teller selskapet 24 ansatte.

Anonsen er ikke i tvil om at denne forståelsen gir bedre lønnsomhet for bedriftene.

– Opplever du at ikke alle forstår det?

– Ja. Noen bedriftsledere svarer at den unødvendige tidsbruken ikke spiller noen rolle, fordi de gjør arbeidet på kveldstid. Jeg mener at folk også bør verdsette den tiden i kroner og øre. De må verdsette sin egen tid, svarer han.

– Unge ledere og medarbeidere har en helt annen innstilling. De er ikke villige til å bruke kvelden på å videresende og rydde i dokumenter. De kan gjerne jobbe på kvelden, men ikke på meningsløst arbeid som kunne gått automatisk, legger han til.

Mer enn bare programvare

I WiCan setter de sin ære i å hjelpe bedriftene til å oppnå akkurat dette: Å sette sammen softwareløsninger som fungerer på tvers, slik at alt integreres og antallet manuelle transaksjoner blir så nær null som overhodet mulig.

Når han får en bestilling i nettbutikken, går ordren direkte til produksjon og lager. Transaksjonen blir lagt inn i regnskapet, og salgsstatistikken blir oppdatert. Alt sammen helt uten at han er involvert.

Det er imidlertid bare halve jobben for Fredrikstad-selskapet.

Hans Morten Anonsen i WiCan
Hans-Morten Anonsen mener at softwaresalg og digitalisering handler om tillit.

– Vi lever ikke bare av å selge software. Vi lever av å yte service og rådgivning, og å jobbe med arbeidsflyten til kunden, sier Hans-Morten Anonsen, og fortsetter:

– Det er to måter en bedrift kan sette i gang med ny teknologi på. De kan slå på teknikken og bare kjøre. Eller de kan fokusere på bruken av programmene. Her ser vi at mange gjør feil. De bare installerer programvaren og kjører.

– Hvorfor blir det feil?

– Ta Office 365 som eksempel. Det har mange hørt er bra, og tenker: «Det må vi ha». Men hvis de fortsatt er satt i det gamle mønsteret med å jobbe, fungerer ikke programvareuniverset slik som bedriften bør bruke det. Da er det i bunn og grunn fortsatt bare Word, Excel og epost, i stedet for å gi muligheter for å jobbe sammen på helt nye måter, sier Anonsen.

– Er du en slags digitaliseringsmisjonær?

– Jeg føler det er det jeg har drevet med hele tiden, svarer han og viser til den spede starten på selskapet som i dag har 24 ansatte og kontorer i Fredrikstad, Halden og Larvik.

– Tillit er nøkkelen

Da han startet WiCan i 2003 sammen med sin tidligere kollega i Wisma, Bent Hansen Widnes, var de tre personer. Og de startet med tom kundeliste. Dermed måtte de ringe kalde kunder for å prøve å få til et møte.

Nå er salgsstrategien en helt annen.

– Det vi har mest nytte av, er jungeltelegrafen. At eksisterende kunder anbefaler oss. Men det krevde en del arbeid å komme dit, sier Hans-Morten Anonsen.

Også software-salg er nemlig personbasert, bedyrer han.

– Vi er helt avhengige av å skape tillit. Derfor kan vi ikke selge for å selge. Vi må hjelpe kundene våre til å lykkes med digitaliseringen, sier han.

Les også WiCans 5 tips til bedrifter som skal implementere nytt IT-system.

Om WiCan Gruppen
  • Leverer økonomi- og datatjenester til små og mellomstore bedrifter.
  • Tilbyr spesialtilpassede løsninger for alt fra fakturering, lønn, IT-løsninger, økonomisk administrativ programvare (ERP), driftstjenester og vedlikehold av servere til økonomisk rådgivning.
  • Hovedkontor i Fredrikstad, men har også kontorer i Halden og Larvik.
  • Har til sammen 24 ansatte.

Les også

Tema:
Innovasjon
Tidligere har alle sidepropeller til båter brukt «hyllevare» elmotorer. Inntil nå. Verdensledende Sleipner i Fredrikstad har nemlig utviklet sin
Tema:
Industriparken
Hvis forskningsprosjektet LOUISE lykkes, vil vi være nærmere en CO2-fangstmetode som er billigere og mer effektiv enn dagens kommersielle
Tema:
Industriparken
Et nytt, høyteknologisk 100-millionersanlegg i Fredrikstad vil gi Norge kortreist tilgang til resirkulert aluminium – og mindre transport til